Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Forholdet til lover og regler

5 posters

Go down

Forholdet til lover og regler Empty Forholdet til lover og regler

Poste by Surrehue87 Lør Feb 07, 2015 11:35 am


Etter hva jeg skjønner så er begrunnelsen for å bygge tinyhouse på en tilhenger at "huset" da vil falle utenfor reglene i plan og bygningsloven. I stedet vil tilsvarende regler som gjelder for campingvogner gjelde tinyhouset. Likevel må man nødvendigvis sette fra seg huset et sted og bo i det. Og så lenge det skal stå der lengre enn 2 mnd så er det likevel et søknadspliktig tiltak etter plan og byningsloven § 20-1 bokstav j) "plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg", eller? (ref: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-06-27-71/KAPITTEL_4-1#KAPITTEL_4-1)

Er det noen som har erfaring med hvordan man forholder seg til dette? Jeg har snakket med Drammen kommune og plan- og bygningsetaten der var ikke spesielt positive til slike ordninger.




Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Forholdet til lover og regler Empty Re: Forholdet til lover og regler

Poste by matiasa Lør Feb 07, 2015 12:03 pm

Ei anna vinkling er at registrerte kjøretøy, tilhengere og campingvogner kan parkeres på egen eiendom, uten å måtte søke om det. Og huset oppå er jo berre "last". Dersom du bygger terasse utanfor derimot, havner ein kanskje litt ut i gråsona..

Fant denne forskrifta frå Åfjord i farta: http://www.afjord.kommune.no/sitepageview.aspx?articleID=982

"§ 1 Formål
Denne forskrift har til formål å regulere plasseringen av midlertidige eller transportable bygninger, konstruksjoner eller anlegg for lengre tidsrom enn 3 måneder og plassering i strandsonen langs sjø og vassdrag. Forskriften gjelder ikke for plassering på bygge- eller anleggstomt eller plassering av campingvogn på eiendom bebygd med helårsbolig i form av småhus, eller for plassering av mindre, bærbare telt."

Noko der?

Eg kjem til å ta kontakt med Fredrikstad kommune med denne vinklinga for å høyre kva dei seier.

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Forholdet til lover og regler Empty Re: Forholdet til lover og regler

Poste by Surrehue87 Lør Feb 07, 2015 1:32 pm

Ja, det er jeg enig i. Om huset bare er "last", er jeg derimot ikke helt sikker på. Det vil nok bero på hvor godt det er festet til hengeren, og hvor stor del av tiden huset er festet til hengeren.

Forskriften du viser til er hjemlet i den gamle plan og bygningsloven, altså vil den neppe gjelde lenger. Ikke direkte i alle fall. Uansett, kan det se ut som at akkurat den forskriften uansett ikke rammer et tiny house. Det betyr imidlertid ikke at det ikke er andre lovregler som regulerer forholdet.

Tja... En annen side av saken om dette med hvor lov det er, er jo om det i det hele tatt er noe problem? Kommunen driver jo ikke oppsøkende virksomhet for å finne tinyhouse-tilhengere i hager rundt om kring. Så lenge ingen klager eller melder i fra, så er det jo egentlig ikke noe problem. Lovligheten i det er en annen sak...

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Forholdet til lover og regler Empty Re: Forholdet til lover og regler

Poste by matiasa Lør Feb 07, 2015 1:59 pm

Surrehue87 skrev:Tja... En annen side av saken om dette med hvor lov det er, er jo om det i det hele tatt er noe problem? Kommunen driver jo ikke oppsøkende virksomhet for å finne tinyhouse-tilhengere i hager rundt om kring. Så lenge ingen klager eller melder i fra, så er det jo egentlig ikke noe problem. Lovligheten i det er en annen sak...

Vår vurdering var også slik når vi parkerte huset i hagen til ein kompis. Så lenge naboene er positive er det liten grunn til bekymring, samstundes finns det menneske som kan rapportere slikt, utan å vere berørt av det. Med andre ord, det hadde vore bra å finne ut akkuratt av kor trygt huset står der det står.

I sjølve byggjeprosessen lot me desse problemstillingane liggje, noko som var veldig konstruktivt for prosessen når det var på sitt mest hektiske, men no er eg gjerne med og graver litt i dette.

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Forholdet til lover og regler Empty Re: Forholdet til lover og regler

Poste by Surrehue87 Lør Feb 07, 2015 3:15 pm

Enig i det. Det er alltids folk der ut som kan finne på å melde fra, av mer eller mindre gode grunner. Desverre er det en del folk som bare er smålige av seg, og ikke kan eller vil unne andre noe, selv om det ikke rammer dem selv på noen måte.

Jeg tror også det er lurt å prøve å få en avklaring på dette. Reglene i, blant annet, plan- og bygningsloven er jo hovedsaklig godt begrunnet, eksempelvis for å forhindre at folk brenner inne. Men, vi er vel ikke få som mener reglene er for omfattende. Forhåpentligvis vil flere begynne å utfordre de folkevalgte på dette slik at regelverket kan mykes opp litt med tanke på alternative og miljøvennlige boformer.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Forholdet til lover og regler Empty Re: Forholdet til lover og regler

Poste by Daniel horne Ons Mar 25, 2015 3:54 am

Hvor finner eg reglene for campingvogner når det gjelder konstruksjon?

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Forholdet til lover og regler Empty Re: Forholdet til lover og regler

Poste by maxkoenig1972 Lør Mai 16, 2015 4:56 pm

Hi dere, takk for flott forum og at det er flere interesserte i minihus i Norge!

to spørsmål:

registrerte kjøretøy, tilhengere og campingvogner kan parkeres på egen eiendom

men må det være på et eiendom hvor det står et hus? Eller er det egen grunn, selv om det er ingen bygg på denne eiendom? Man får vel ikke være fastboende ellers ... regner med at når men bruker et tomt ved et hus, at kommunen antar man bor i selve hus og minihus bare står der liksom en campingvogn?

Hva med huset på tilhengeren og traffikregler ... konstruksjonen må nok godkjennes av veivesen?

max

maxkoenig1972

Posts : 3
Join date : 16.05.2015

Til Toppen Go down

Forholdet til lover og regler Empty Re: Forholdet til lover og regler

Poste by anniken Tor Apr 14, 2016 2:16 pm

Hei, Jeg skulle hatt en oversikt over hvilket lovverk jeg må forholde meg til ved bygging av minihus på hjul. Send gjerne en link til det aktuelle lovverket Smile

anniken

Posts : 1
Join date : 13.04.2016

Til Toppen Go down

Forholdet til lover og regler Empty Re: Forholdet til lover og regler

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet