Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hva gjør man med gråvann/avløp?

3 posters

Go down

Hva gjør man med gråvann/avløp? Empty Hva gjør man med gråvann/avløp?

Poste by kristinalland Fre Feb 27, 2015 11:08 am

Hytter uten innlagt vann kan i de fleste tilfeller slippe gråvann (og urin hvis man har urinseparerede toalett/urinal) tilbake til grunnen gjennom filtreringssystemer/infiltrasjonsgrøft, så lenge hytta ikke befinner seg i umiddelbar nærhet til vannkilde/bekk/innsjø etc. Så vidt jeg har skjønt er dette ikke søknadspliktig i mange kommuner, du kan rett og slett bare grave en grøft og ferdig med det.

Vi planlegger ikke å ha innlagt vann, men en innvendig cisterne og pumpe, og derfør bør det i teorien være greit å skille ut gråvannet. Hva slags løsninger er det dere ser for dere? Oppsamlingstank/septiktank? Koble seg på avløpsnettet i kommunen? Eller filtrere ut i grunnen?

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Hva gjør man med gråvann/avløp? Empty Re: Hva gjør man med gråvann/avløp?

Poste by Surrehue87 Fre Feb 27, 2015 7:46 pm

Dette er en problemstilling jeg også er interessert i å få klarhet i. Hvor har du funnet informasjon om dette?

Mener jeg har hørt noe av det samme fra familie tidligere i forbindelse med at noen fra kommunen hadde vært ute og snoket mellom veggene i hyttefeltet, for å avsløre de som hadde fått lagt inn vann uten å melde fra.

Jeg ser for meg gråvann til terreng, men å etablere en levende biofilterdam, og i tillegg være påpasselig med å bruke miljøvennlige produkter, som altså vil havne i gråvannet.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Hva gjør man med gråvann/avløp? Empty Re: Hva gjør man med gråvann/avløp?

Poste by matiasa Fre Mar 06, 2015 9:52 am

Høyres veldig lurt ut med miljøvennlige produkter. Vi vil prøve å gå for det. No går gråvannet vårt ut i terreng, men det er snakk om ca. 30L i veka.

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Hva gjør man med gråvann/avløp? Empty Re: Hva gjør man med gråvann/avløp?

Poste by Surrehue87 Tir Mar 24, 2015 6:06 pm

matiasa skrev:Høyres veldig lurt ut med miljøvennlige produkter. Vi vil prøve å gå for det. No går gråvannet vårt ut i terreng, men det er snakk om ca. 30L i veka.


Tror det er lurt, altså! Husk også å ikke helle fett i vasken. Skulle det likevel tette seg så får man gjort mye med bakepulver og eddik, i stedet for plumbo! Wink

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Hva gjør man med gråvann/avløp? Empty Re: Hva gjør man med gråvann/avløp?

Poste by Surrehue87 Tir Mar 24, 2015 6:07 pm

kristinalland skrev:Hytter uten innlagt vann kan i de fleste tilfeller slippe gråvann (og urin hvis man har urinseparerede toalett/urinal) tilbake til grunnen gjennom filtreringssystemer/infiltrasjonsgrøft, så lenge hytta ikke befinner seg i umiddelbar nærhet til vannkilde/bekk/innsjø etc. Så vidt jeg har skjønt er dette ikke søknadspliktig i mange kommuner, du kan rett og slett bare grave en grøft og ferdig med det.

Vi planlegger ikke å ha innlagt vann, men en innvendig cisterne og pumpe, og derfør bør det i teorien være greit å skille ut gråvannet. Hva slags løsninger er det dere ser for dere? Oppsamlingstank/septiktank? Koble seg på avløpsnettet i kommunen? Eller filtrere ut i grunnen?

Har du noen kilde/referanse til dette? Ikke at jeg tviler på deg, men vil gjerne se på det selv.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Hva gjør man med gråvann/avløp? Empty Re: Hva gjør man med gråvann/avløp?

Poste by kristinalland Ons Mar 25, 2015 12:10 pm

Surrehue87 skrev:
kristinalland skrev:Hytter uten innlagt vann kan i de fleste tilfeller slippe gråvann (og urin hvis man har urinseparerede toalett/urinal) tilbake til grunnen gjennom filtreringssystemer/infiltrasjonsgrøft, så lenge hytta ikke befinner seg i umiddelbar nærhet til vannkilde/bekk/innsjø etc. Så vidt jeg har skjønt er dette ikke søknadspliktig i mange kommuner, du kan rett og slett bare grave en grøft og ferdig med det.

Vi planlegger ikke å ha innlagt vann, men en innvendig cisterne og pumpe, og derfør bør det i teorien være greit å skille ut gråvannet. Hva slags løsninger er det dere ser for dere? Oppsamlingstank/septiktank? Koble seg på avløpsnettet i kommunen? Eller filtrere ut i grunnen?

Har du noen kilde/referanse til dette? Ikke at jeg tviler på deg, men vil gjerne se på det selv.

http://www.miljodirektoratet.no/no/Regelverk/Forskrifter/Forskrift-om-begrensning-av-forurensning-forurensningsforskriften/Kommentarer-til-forurensningsforskriftens-Kapittel-12-Krav-til-utslipp-av-sanitart-avlopsvann-fra-bolighus-hytter-og-lignende/

Utslipp av gråvann fra bygning uten innlagt vann, regnes normalt som forurensning uten nevneverdig skade eller ulempe og trenger ikke utslippstillatelse, jf. forurensningsloven § 8 tredje ledd.

Kommer tilbake til dette med urin hvis jeg husker hvor det var jeg leste det...

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Hva gjør man med gråvann/avløp? Empty Re: Hva gjør man med gråvann/avløp?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet