Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Organisere seg?

4 posters

Go down

Organisere seg? Empty Organisere seg?

Poste by kristinalland Fre Feb 27, 2015 5:28 pm

Er det flere enn meg som har tenkt tanken å starte en mikrohusforening? En forening som jobber for å gjøre det enklere for folk å bygge og bo i mikrohus? Det kan hjelpe til å gjøre mikrohus en mer legitim boform overfor blant annet kommuner som skal behandle søknader, tilhengerforhandlere og -produsenter som får forespørsler osv.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by Surrehue87 Fre Feb 27, 2015 6:59 pm

Japp! Det tenkte jeg på ganske tidlig. Tror det kan være lurt - prater gjerne ltit mer om det! Hvor var du fra igjen?

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by kristinalland Fre Feb 27, 2015 7:05 pm

Er fra Tønsberg, og kan gjerne sette av tid til å gjøre noe slikt. Å opprette selve organisasjonen er nok ikke så vanskelig eller tidkrevende, det som faktisk krever noe er å drive den og få til fornuftige ting.

Vi må bli enige om hva som skal være formålet med organisasjonen og hvilke arbeidsområder vi skal ha, og hvem som skal ha ansvar for å gjennomføre ting.

Noe av det viktigste ved en slik organisasjon vil være å avklare hvilke regler som gjelder. Går vi sammen om å undersøke dette kan vi få en jurist til å undersøke det, i stedet for at vi alle er hobbyjurister hver for oss.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by Surrehue87 Fre Feb 27, 2015 7:16 pm

Stemmer, mener jeg leste det et annet sted her inne.
Jeg bor i Bergen, men planlegger å flytte til østlandet til sommeren. Forhåpentligvis ender jeg opp i Lier. Uansett har jeg tenkt til å være litt på hytta i Stokke i sommer, så da går det i alle fall an å få til noe mer!

Før det er jeg villig til å bidra jeg altså. Jeg har ikke noe erfaring med slikt fra før, men jeg vil gjerne ha det. Det jeg derimot har er innsatsvilje. =)

Kan vi ikke lage en egen tråd som vi bruker til å utforme vedtekter og formål? Fint med input fra så mange som mulig, også!

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by Surrehue87 Fre Feb 27, 2015 7:22 pm

Når du sier "hvilke regler som gjelder", så er jeg helt enig i det, men kan du presisere hva slags regler du sikter til?
Er det reglene om dette å bygge hus på tilhenger, eller reglene rundt det å danne og drive forening?

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by kristinalland Fre Feb 27, 2015 7:25 pm

Surrehue87 skrev:Når du sier "hvilke regler som gjelder", så er jeg helt enig i det, men kan du presisere hva slags regler du sikter til?
Er det reglene om dette å bygge hus på tilhenger, eller reglene rundt det å danne og drive forening?

Mener reglene for å bygge hus på henger, regler for å lage en organisasjon er litt enklere å finne ut av Smile

Jeg har endel erfaring fra frivillig arbeid i KFUK/KFUM og studentidrett. Dette er altså fra organisasjoner som er undergrupper av større organisasjoner, men det er ikke så komplisert.

Man innkaller til møter, man fører referater, man fordeler ansvar og mellom møtene gjør man det man har ansvar for. Thats it. Vanskeligheten er ofte å finne personer som både har tid, mulighet, lyst og kunnskap til å gjøre ting. Dette blir jo frivillig arbeid, og det krever ganske mye indre motivasjon av hver enkelt.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by Surrehue87 Fre Feb 27, 2015 7:55 pm

Enig! Likevel godt med en avklaring! Razz

Uansett - jeg er med!
Noe jeg tror kunne vært en fin oppgave å begynne med er å forsøke å kartlegge hvordan de forskjellige kommunene stiller seg til slike tiltak, eller?



Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by kristinalland Fre Feb 27, 2015 8:11 pm

Jeg tenker vi må starte enda mer grunnleggende. For eksempel finne ut hva vi mener et mikrohus er. Er organisasjonen for alle små hus, eller spesifikt for små hus på hjul? Jobber vi også for at det skal bli enklere å bygge og bo i vanlige hus som er små?

Hvordan skal organisasjonen være organisert? Skal vi prøve å finne en større paraplyorganisasjon vi kan organisere oss under? Hvilken skulle det i så fall være? Det kan være lurt for da har man et større støtteapparat i ryggen. Skal vi ha medlemsavgift? Hvilke verv trenger vi å fylle?

Så kan vi sette opp noen generelle arbeidsområder, som kan være "arbeide for å skape positive holdninger til mikrohus i Norge og i kommuner der folk ønsker å bosette seg i mikrohus" eller "gjøre det enklere for personer å bygge lovlige, brannsikre og trygge mikrohus til boligformål".

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by Surrehue87 Lør Feb 28, 2015 1:43 pm

Ja, det er jeg helt enig i. Jeg tenkte mer på hva slags oppgaver foreningen skulle arbeide med i etterkant av opprettelsen, men jeg ser det ikke akkurat gikk klart frem av det jeg skrev.

Personlig tenker jeg foreningen bør være for hus som generelt anses som små. Om de står på hjul eller ikke er for så vidt uten betydning for min del. Jeg tror også vi kan "treffe" flere hvis ikke vi begrenser oss til hus på tilhengere.

Hvor man skal sette grensen for hva som faller inn under "små hus" blir imidlertid litt vanskelig. Hva med å forsøke å finne, og ta utgangspunkt i, statistikk over gjennomsnittlige størrelser på boliger gjennom tidene? Jeg vil tro statistisk sentralbyrå har en viss oversikt.

En større paraplyorganisasjon tror jeg ikke det er så dumt å finne. Hva med huseiernes landsforbund? Vi kan eventuelt lete litt hver for oss og komme tilbake med flere forslag.

Noen form for inntekter er det jo lurt at vi har. Jeg kan donere noen kroner til foreningen etter hvert. Medlemsavgift er jeg litt mer usikker på. I alle fall nå i begynnelsen tror jeg det er lurt å gjøre terskelen for å bli med i foreningen så lav som mulig.

Hvilke verv som er nødvendige kan sikkert du mer om enn meg - hva er vanlig for nyoppstarta foreninger/organisasjoner?

Forslagene til generelle arbeidsområder synes jeg er fine. Litt av poengene med en slik forening mener jeg selv at må være:
- øke bevisstheten rundt de positive effektene rundt det å "bo mindre", som:
- redusert miljøbelastning
- reduserte finansielle forpliktelser
- større personlig frihet
- en mer bærekraftig måte å bo på
- mindre forbruk - man har rett og slett ikke plass til unødvendige materielle ting.
- etc.
- Er det ikke også noe forskning på dette med at folk som kutter i sine materielle goder blir lykkeligere?!

I tillegg til å:
- gjøre det enklere for private personer å gjøre konkrete tiltak i sin boligsituasjon, til fordel for en mer bærekraftig og miljøvennlig livsstil.
- gi oversikt over regler man må forholde seg til hvis man tenker å bygge noe smått.
- etc.

Samtidig tror jeg det er viktig vi erkjenner og synliggjør at dette er en organisasjon for de som tenker som oss, og mer spesifikt at vi ikke mener at alle er nødt til å flytte ut i et minihus.



En annen ting er hva foreningen skal hete og hva slags terminologi vi skal bruke om hus i forskjellige størrelser, men som alle vil bli betegnet som "små". Det vil nødvendigvis henge sammen med hva organisasjonen skal være for.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by matiasa Fre Mar 06, 2015 9:53 am

Eg skal komme meir tilbake i denne tråden, men until then: Me er sjølvsagt med! :-)

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by kristinalland Fre Mar 06, 2015 2:07 pm

Jeg tror også det er viktig å være tydelige på at vi ikke mener at alle burde bo i mikrohus, men at det skal bli enklere for dem som ønsker det. Rundt omkring på nettet ser jeg stadig vekk kritikere som kommer med utsagn som at "Vil du liksom at oldemor skal bli tvunget til å bo i et hus der hun må ha stige for å komme til senga?", som om enkeltpersoner som vil bo mindre også krever at alle andre MÅ gjøre det.

Vi var et par stykker som var så heldige å få være med på et lite mikrohustreff forrige helg, og da fikk jeg bekreftet at vi har mange av de samme spørsmålene. Personlig føler jeg at vi er litt avhengige av at flere melder seg på denne tråden og kommer med innspill, det betyr ikke at man binder seg til noe. Dette forumet er sannsynligvis den største ansamlingen av minihusinteresserte i Norge i dag, og hvis interessen for en organisasjon bare finnes hos tre/fire av oss er det litt tynt.

Så spytt ut alle sammen!

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by Surrehue87 Ons Mar 11, 2015 11:42 am

Mikrohustreff? Fortell!

Enig, med deg kristinalland. Tror også det er andre som er interesserte rundt om kring, men som av forskjelige grunner ikke er her inne. Mange pga at de ikke kjenner til forumet. Det er nok viktig at det er en del som er interesserte i å bidra med en forening, men samtidig er det jo også litt av poenget med foreningen; at styrke "bevegelsen" ved å formalisere interessen mer. Jeg tror det kan være lurt.

Jeg stemmer uansett for å starte forening. Veien kan bli til mens vi går, og jeg tror det er lettere og vil gå raskere å få støtte og momentum for dette dersom vi formaliserer dette med en forening. Så lenge vi tenker litt gjennom hva og hvordan vi gjør ting nå i starten, så er det jo uansett ikke noe problem om foreningen ikke "tar helt av" eller i verste fall om utviklingen uteblir.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by kristinalland Ons Mar 11, 2015 2:09 pm

I utgangspunktet er det bare å invitere til et stiftelsesmøte, der vi oppretter organisasjonen. Det trenger ikke være et fysisk møte og kan godt være f.eks. et Skype-møte (så vidt jeg vet) så lenge minimum to personer som er tilstede på møtet undertegner på protokollen/referatet. Det kan jo scannes eller sendes i posten.

På møtet blir det valgt hvem som skal ha ulike verv, og man legger gjerne en aktivitetsplan og lager de første vedtektene. Jeg fant denne vedtektsgeneratoren som jeg tror kan være veldig nyttig.

Det er altså bare å finne tid og sted (antar det blir vanskelig å få til et fysisk møte), og håpe at mange har lyst til å delta og bidra.

Angående mikrohustreffet så var vi et par stykker som tilfeldigvis var i samme del av landet som møttes for å ta en prat og lære litt av hverandre og av hverandres mikrohusplaner. Jeg ble styrket i troen på at det vil være nyttig å få denne kunnskapen satt i system.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by matiasa Tor Mar 12, 2015 10:02 am

Dette høyres ut som ein god start! Eg skal høyre med litt fleire som eg har hatt litt kontakt med også, om dei vil bli med.

Å møtes på skype skal ikkje vere noko problem. :-)

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by kristinalland Tir Mar 17, 2015 9:21 pm

Jeg har satt opp en Doodle, og håper vi finner dager som kan passe for så mange som mulig. Følg linken og skriv deg opp på dager som passer.

http://doodle.com/gus3wc9kx92f7snn

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by StavangerVoss78 Ons Mar 18, 2015 5:08 pm

Hei! Jeg er ny på forumet, men har fulgt med en stund! Jeg er fra Stavanger og vurderer seriøst å bygge meg en 20m2`er. Ønsker meg en miljøbesparende, smart design, på hjul og flyttbar med lastebil pga vekt. Budsjett 400.000,- Jeg ønsker også å bidra med det organisatoriske i evt. en mikrohusforening, evt. som representant fra Vestlandet. Har jobbet en del med å finne ut hva som er gjeldende lover og regler som et mikrohus faller inn under. Men her må det oppklares noen definisjoner som kommune må bidra med. Møte med de og vegvesenet er neste punkt på listen.

StavangerVoss78

Posts : 3
Join date : 17.03.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by StavangerVoss78 Ons Mar 18, 2015 5:15 pm

I oppstart og drift av en forening, så kunne det vært smart å også bruke FB som verktøy for å spre det glade budskap. Det virkes også som om at hvis en gjør søk på Google, så kommer det raskt opp matchende resultater fra FB. F.eks en "Norsk Mikrohus Forening" Jeg er administrator på et par andre sider og det overasket meg hvor enkelt og informativt dette er som verktøy. Interesse for dette? så kan jeg godt ta initiativ. Men gjerne etter evt. stiftelsesmøte for rett navn på FB siden.

StavangerVoss78

Posts : 3
Join date : 17.03.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by kristinalland Ons Mar 18, 2015 5:18 pm

Skriv gjerne litt om deg selv på bygge mikrohus-tråden, og meld deg gjerne på doodelen. Smile

Så kommer vi i gang!

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by Surrehue87 Tir Mar 24, 2015 5:03 pm

Hei hei! Beklager litt fravær, har vært litt opptatt med eksamen og slikt.
Velkommen StavangerVoss78, og kult at forumet vokser og at du bekrefter at det også har noen som lurker her uten å skrive innlegg! =)

Høres ut som et godt forslag det med facebook, men det er nok også smart å ta etter et evt. stiftelsesmøte.



Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by kristinalland Ons Mar 25, 2015 11:31 am

Det ser veldig ut som at vi tar et møte søndag 29. mars kl 20/21. Hvis flere har lyst til å bli med må dere melde dere på snarerst Smile Jeg kommer med mer info + forslag til saksliste snart.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by kristinalland Fre Mar 27, 2015 6:07 pm

Innkalling stiftelsesmøte 29. mars kl 20
Sted: Skype (deltagere legger til ordstyrer på Skype)

Foreløpig saksliste:
1/15: Introduksjon av deltagere, forventninger (10 min)
2/15: Gjennomgang av vedtektsgenerator (45 min)
3/15: Valg av styre (15 min)
4/15: Aktiviteter (hva vi skal gjøre til neste gang) (10 min)
5/15: Eventuelt

Dette gir en tid på ca 1 time og 30 minutter, som er ganske lenge for et telefon/skype-møte. Det er viktig at deltagere på møtet anser dette som et møte, altså sitter man i et rom uten andre forstyrrelser og uten å bruke datamaskinen til andre ting mens det pågår. Ha kaffekoppen klar kl 19:59, med andre ord Smile

Personer som ønsker bestemte verv kan gjerne si ifra om dette på forhånd. Jeg er ordstyrer på møtet

Møtet er åpent for alle, så det er bare å henge seg på. Delta ved å legge meg til på skype (Kristina Litherland. NB Jeg har to Skype-kontoer, jobb og privat. Legg til begge hvis du er i tvil.)


Avlyst, ny dato kommer.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by Surrehue87 Tir Mai 26, 2015 8:39 am

Har ombestemt meg hva gjelder Facebook-gruppe! Synes faktisk det skal komme før et møte, da det er mye enklere å forholde seg til noe som skjer via face enn via forum (ikke nødvendigvis dette forumet spesielt). I alle fall for surrehuer som meg! Wink

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Organisere seg? Empty Re: Organisere seg?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet