Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Solcelleanlegg-off grid eller on grid ?

4 posters

Go down

Solcelleanlegg-off grid eller on grid ? Empty Solcelleanlegg-off grid eller on grid ?

Poste by Sondre_92 Tir Mar 03, 2015 10:34 pm

Jeg lurer på om noen har noen innspill på dette med solcelleanlegg. Jeg fikk en kar i fra Getek (solcellepanelfirma) om å finne en løsning for meg angående å dimensjonere solcelleanlegg og gi et tilbud på et som passet mitt forbruk. Jeg sendte så denne utregningen for hva mitt dagelige forbruk skulle være. Jeg ba han om å overdimensjonere litt for fremtidige utvideleser.



Dagelig forbruk:



Led lys               9w*4=36w     36w*5timer=180wt

Vannpumpe                              120w*0,075 timer (4,5 min hver dag)=9wt

Led tv 42"                                  40w*3timer= 120wt

Lys i drivhus (for vekst)      9w*5=45w    45*12timer=540wt

-------------------------------------------------------------------------------------------------

sum                                                                      849 wt

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Vil også bruke en bensingenerator for å lade opp batteriene i de mørkeste månedene av året. (november, desember og januar)



Han skreiv en tilbakemelding at han hadde overdimensjonert anlegget til 1000 wt pr døgn. Pakkeprisen på anlegget han ga tilbud på ble 69 800 kr ink. moms. Dette er pakken  http://www.getek.no/Frittstående%20anlegg_LPS_hytte_fritid.html Jeg hadde ikke tenkt å bruke så mye penger på dette.



Lurer på om andre har gjort seg noen tanker bak dette og om det finnes andre alternativer og billigere?
Har du matias et solcelleanlegg du kan bruke hele året uten å være avhenging av nettspenning?

Sondre_92

Posts : 7
Join date : 09.02.2015

Til Toppen Go down

Solcelleanlegg-off grid eller on grid ? Empty Re: Solcelleanlegg-off grid eller on grid ?

Poste by kristinalland Tir Mar 03, 2015 10:39 pm

Vi tenkte først å ha solcelleanlegg, men prisen ble for høy. I tillegg har jeg hørt at batteriproduksjon ikke akkurat kan betegnes som miljøvennlig. Da vil jeg heller koble meg på strømnettet og være et forbilde hva gjelder lavt forbruk og fremme norsk vannkraft. Vil jo tro at Norge kunne vært selvforsynt med vannkraft om vi bare var mer moderate i forbruket. Å koble seg på strømnettet er også en ganske lett operasjon, i motsetning til for eksempel å koble seg på vannettet.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Solcelleanlegg-off grid eller on grid ? Empty Re: Solcelleanlegg-off grid eller on grid ?

Poste by matiasa Fre Mar 06, 2015 9:44 am

Vi har kjøpt inn paneler, regulator og omformer, alt til ein totalpris på 8000,-. Batterier, sikringer og kabler gjenstår, og vi rekner med å bruke i underkant av 10.000 på dette. Da har vi et 500w-anlegg, med mulighet til å utvide til 1000w.

Det er uten tvil mest miljøvennlig, praktisk og økonomisk å vere tilkoblet strømnettet, for da selger man overskuddstrøm på sommeren, og får det lille ekstra på vinteren. Men da må man nok gjøre det gjennom en bolig. Slik at dine solceller blir naboens solcelleannlegg på papiret.?

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Solcelleanlegg-off grid eller on grid ? Empty Re: Solcelleanlegg-off grid eller on grid ?

Poste by Sondre_92 Fre Mar 06, 2015 10:23 am

Jeg forstår påtanden at det et mer miljøvennlig å satse på strøm i fra strømnettet. Men detter er ikke så lett når man ikke har hustomt og ikke råd til den engangssummen det vil koste å instalere dette. Jeg tror heller ikke e verket vil godkjenne og sette opp et sikringsskap hvis man ikke har et hus eller en garasje å sette det i.

Jeg vil satse på solcelleanlegg og fant ut at den prisen jeg skreiv på 69800 ikke er riktig i forhold til priser jeg fant på norske nettbutikker. Jeg bestilte faktisk i går et solcelle anlegg fra sparelys.no. Dette anlegget overgikk alle spesifikasjonene til det 698000-anlegget og til en langt mer hyggeligere pris.
En skikkelig kraftpakke, 48v anlegg med 560w solcellepaneler, 560ah batteribank og en annerkjent spenningsregulator av typen morningstar. Omformeren til 230v har jeg ikke kjøpt enda. Alt kostet 19000kr uten omformer.

Har regnet på hvor mye dette vil koste pr dag i 10år. Formelen blir da ca 22000/10=2200.    2200/365= 6kr pr dag. Dette er er sett ut i fra at batteribanken varer i 10 år.

Sondre_92

Posts : 7
Join date : 09.02.2015

Til Toppen Go down

Solcelleanlegg-off grid eller on grid ? Empty Re: Solcelleanlegg-off grid eller on grid ?

Poste by Surrehue87 Tir Mar 24, 2015 6:30 pm

Sondre_92 skrev:. Jeg bestilte faktisk i går et solcelle anlegg fra sparelys.no. Dette anlegget overgikk alle spesifikasjonene til det 698000-anlegget og til en langt mer hyggeligere pris.
En skikkelig kraftpakke, 48v anlegg med 560w solcellepaneler, 560ah batteribank og en annerkjent spenningsregulator av typen morningstar. Omformeren til 230v har jeg ikke kjøpt enda. Alt kostet 19000kr uten omformer.

Har regnet på hvor mye dette vil koste pr dag i 10år. Formelen blir da ca 22000/10=2200.    2200/365= 6kr pr dag. Dette er er sett ut i fra at batteribanken varer i 10 år.

Dette var jo så absolutt en langt hyggeligere pris! Tror jeg må satse på noe sånt for mitt prosjekt. På sikt har jeg også lyst til å forsøke å lage en egen vertikal vindmølle. Ser det er flere guider til hvordan man gjør det på youtube. Generatoren er veldig enkelt bare en gammel vaskemaskinmotor som blir en generator når den kjøres i revers. Pinlig enkelt, egentlig.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Solcelleanlegg-off grid eller on grid ? Empty Re: Solcelleanlegg-off grid eller on grid ?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet