Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Tomt - Hva bør eg kjøpe?

3 posters

Go down

Tomt - Hva bør eg kjøpe? Empty Tomt - Hva bør eg kjøpe?

Poste by Daniel horne Man Mar 16, 2015 3:27 pm

Eg har planer om å bo i et mikrohus, og ser nå på tomta.

Hva type tomt bør eg kjøpe? Kan eg feks kjøpe en vanlig boligtomt, og sette hengeren på den? hva med fritidstomter?

Er det evt noen ordning som gjør at eg ikke trenger kjøpe tomt, er det lov å sette opp en annonse som sier "Eg betaler deg noen hundrelapper i mnd om tilhengeren min kan stå på eiednommen din i år". Hadde det vert lovlig?

Setter pris på ALL hjelp eg kan få om saken!

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Tomt - Hva bør eg kjøpe? Empty Re: Tomt - Hva bør eg kjøpe?

Poste by kristinalland Tir Mar 17, 2015 9:14 pm

Hva slags tomt du kan kjøpe kommer an på hva slags regler som er i kommunen tomten befinner seg. Det finnes ingen oversikt over hvordan kommunene stiller seg til plassering av mikrohus.

Det som derimot er viktig å merke seg er at mange kommuner har høye avgifter for å koble tomter til vann-, avløps- og strømnettet. Det må du huske å ta med i beregningene dine, kanskje vil kommunen også nekte å koble til en midlertidig bygning, hvem vet? Vil internettselskaper legge inn internett til en tilhenger? Det enkleste er nok å plassere på en allerede opparbeidet boligtomt.

Mikrohuset kan plasseres alle steder du har lov til å parkere en henger, og du kan fint annonsere at du ønsker et sted å parkere den og bo. Men dersom naboer mener at parkeringen forulemper dem, kan det hende du stiller dårlig.

Du skriver ikke noe om hva slags mikrohus du skal bo i, og hvis du har solceller og samler takvann kan du sannsynligvis fint kjøpe en boligtomt og ikke koble deg på noe som helst.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Tomt - Hva bør eg kjøpe? Empty Re: Tomt - Hva bør eg kjøpe?

Poste by Daniel horne Tor Mar 19, 2015 10:28 pm

Tusen takk for svaret, hjelper mye!

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Tomt - Hva bør eg kjøpe? Empty Re: Tomt - Hva bør eg kjøpe?

Poste by Surrehue87 Tir Mar 24, 2015 5:12 pm

Jeg er ikke helt sikker på om du kan eller bør kjøpe deg en ubebygd boligtomt uten å faktisk skulle bygge hus på den på tradisjonelt vis. Ikke helt sjeldent er det slik at tomter som er regulert til boligformål må nyttes til det, og hvis ikke prosessen startes i løpet av en viss tid, så kan man pålegges å selge tomten videre til noen som vil benytte den i tråd med gjeldende reguleringsplan.

Men, det kan også være et såkalt "ikke-tema". Jeg ville rådet deg til å kontakte kommunen(e) hvor du kan tenke deg å bo og forhøre deg om hva slags forvaltningspraksis de har på disse tingene. I den forbindelse tror jeg det er veldig lurt å spille på klima, miljø, bærekraft-kortene, etc, og ikke minst kan det være en ide å ta en god titt på den gjeldende kommuneplanen for kommunen(e) du vurderer. De kan ofte gi en viss indikasjon på hva du kan vente deg.

For øvrig trenger man jo ikke legge alle kortene på bordet med en gang. Hvis tanken er å bo i et tiny house på hjul, kan man jo forhøre seg om hvordan det ville være å bygge et lite hus på tradisjonelt vis, men uten å være tilknyttet vann, strøm og avløp, men med andre mer miljøvennlige løsninger i stedet. Bare som eksempel.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Tomt - Hva bør eg kjøpe? Empty Re: Tomt - Hva bør eg kjøpe?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet