Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Apparater som bruker lite strøm

3 posters

Go down

Apparater som bruker lite strøm Empty Apparater som bruker lite strøm

Poste by Daniel horne Tir Mar 24, 2015 1:08 am

Skal bygge med bolig på en henger til sommeren.

Kunne VIRKELIG tenkt meg å bare brukt solcellepanel som strøm-kilde.
Noen som vet hvor eg får tak i de mest energi-økonomiske apparatene?

Feks eg vet at det finnes kjøleskap som bruker sykt lite strøm, men eg finner dem ikke på nett.
Spiller ingen rolle hvor små de er.

Eller hva lys-ordning er det som er billigst? (LED, sparepærer osv ???)

Noen som vet?

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Apparater som bruker lite strøm Empty Re: Apparater som bruker lite strøm

Poste by Surrehue87 Tir Mar 24, 2015 4:59 pm

Ledpærer er vel det som bruker minst strøm, mener jeg.
I tillegg finnes det jo kjøleskap som går på gass, i stedet for strøm, hvis det er et alternativ.

Nå vet jeg ikke hvor du har tenkt til å sette opp huset ditt, men selv er jeg litt skeptisk til solceller på tinyhouse i Norge, da vi ikke har så mye sol, og at de fleste steder i landet må solcellene vinkles ganske dramatisk mot solen. Mer enn hva man normalt vil finne på å bygge taket i. Tror rundt 45 grader ikke er så langt fra sannheten. Mer nøyaktig kan du finne ved å google temaet.

Har du vurdert vindkraft? Det begynner å komme mange mikromøller på markedet som er interessante, spesielt de som står vertikalt og som tar inn vind fra alle kanter. Altså likner de ikke på de store vindmøllene man typisk ser i Danmark.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Apparater som bruker lite strøm Empty Re: Apparater som bruker lite strøm

Poste by kristinalland Ons Mar 25, 2015 12:00 pm

Skal du bare få strøm fra solceller i Norge må du nok forberede deg på å gå drastisk ned i levestandard, eller forberede deg på å kjøpe mye gass. Å ha et solcelledrevet kjøleskap på fulltid, for eksempel? Det er nok umulig, kanskje med mindre vi snakker kjøleboks og ikke kjøleskap. Et lite gasskjøleskap bruker ca 10kg gass per måned hvis det står på, altså snakker vi 200kr++ per måned i kjøleskapdrift. Komfyr må nok også driftes på gass.

Vi må huske på forskjellen på solceller på hytta og solceller i en bolig, der solcellene (batteriene) på hytta gjerne får et par uker til å lades opp før man tilbringer et par dager der og de igjen lades opp på nytt etterpå. I en fulltidsbolig er det belastning "hele tiden".

I stedet for å se etter apparater som bruker lite strøm, tror jeg det er bedre å spørre seg selv hvilke apparater du kan klare deg uten. Eventuelt er du nok nødt til å vurdere å supplere med et aggregat som kan støtte solcellene.

Har du noe mer info om el-anlegget du planlegger å sette opp?

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Apparater som bruker lite strøm Empty Re: Apparater som bruker lite strøm

Poste by Daniel horne Ons Mar 25, 2015 10:25 pm

Om det HETER "kjøleskap", "kjøleboks", "kjøleskuff" eller hva som helst spiller ingen rolle. Det eg er ute etter, er hva som helst, så billig som helst, som kan kjøle ned 5 liter mat. ELLER fryse 5 liter mat ( par poser grosne grønnsaker)

Eg bryr meg lite om kjøpesummen. Såg på kjøleskuffer til 15000 kr i dag, som eg med glede hadde betalt, om DRIFTEN kunne gått med feks en vindgenerator. BILLIG DRIFT, det er hva eg er ute etter.

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Apparater som bruker lite strøm Empty Re: Apparater som bruker lite strøm

Poste by kristinalland Fre Mar 27, 2015 11:24 am

Med mer informasjon om solcelle-/vindanlegget du skal sette opp og informasjon om hvor du bor, samt annen elektronikk du planlegger å bruke vil det være enklere å gi deg råd. Apparater som bruker lite strøm i vanlig forstand, sluker solkraft her i Norge fordi vi ikke har spesielt mye sol.

Dette er vel kanskje noe av det du er ute etter: http://www.seatronic.no/kjoleskap-kjolebokser-c-236_78/isotherm-kjoleskap-42l-p-212

Men som sagt, det er ikke vanlig å ha solcelledrevet kjøleskap i hytter, fordi det tar så mye strøm. I en helårsbolig der kjøleskapet alltid er på vil det ta enda mere strøm.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Apparater som bruker lite strøm Empty Re: Apparater som bruker lite strøm

Poste by Daniel horne Fre Mar 27, 2015 7:31 pm

Flott! Den siden hadde jo litt av hvert annet eg har sett etter også. Sendte dem en mail og spurte om det var mulig med vindkraft. Så får vi se...

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Apparater som bruker lite strøm Empty Re: Apparater som bruker lite strøm

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet