Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Det elektriske

+2
Surrehue87
Daniel horne
6 posters

Go down

Det elektriske Empty Det elektriske

Poste by Daniel horne Tir Mar 24, 2015 1:13 am

Skal bygge bolig på en henger til sommeren.

Ideelt, kunne eg tenkt meg solceller, koblet til lys, med et par stikkontakter. Vil også ha mulighet for tilkobling til fast-elektrisitet.

Hvordan blir dette seende ut? Kan eg ha feks tilkobling og solceller på ene enden av et sikringsskap, så koble opp fra sikringsskapet til lys og stikk som i en vanlig husinstallasjon?

Og hva type inntak burde eg ha fra utsiden av hengeren og inn til sikringsskapet?


Takk for all hjelp!

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Det elektriske Empty Re: Det elektriske

Poste by Surrehue87 Tir Mar 24, 2015 5:20 pm

Dette er jeg ærlig talt veldig usikker på. Det som uansett er viktig er at man får fagfolk til å gjøre det som har med strøm å gjøre, og som man ikke er 100% sikker på selv. Mitt råd til deg er å kontakte en elektrikker som har litt erfaring med solceller, og sånn. Eller kanskje det kunne være en ide å høre med noen båtforretninger? Det finnes vel sannsynligvis båter som har både solcellepanel og tilkoblingsmuligheter for strøm, da de ofte kobler seg på strøm når de ligger til kai?!

Å risikere livet for å spare ekstra kroner ser jeg ikke som spesielt smart. Ikke at jeg sier du gjør dette. Vil bare poengtere det så ofte jeg kan.

Tinyhouses som brenner og i verste fall tar livet av folk er vel det verste som kan skje "bevegelsen", for ikke å snakke om at det er helt jævlig om folk skal stryke med fordi man kutter hjørner.


Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Det elektriske Empty Re: Det elektriske

Poste by Daniel horne Tir Mar 24, 2015 10:27 pm

Jepp, å stryke med og havne som skrekkoppslag i VG- det utgår. Eg har siden denne posten sendt noen mldinger til noen elektrikere eg kjenner. Men uansett liker eg å spør på flere steder, å hente så mange råd overalt som eg kan.

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Det elektriske Empty Re: Det elektriske

Poste by kristinalland Ons Mar 25, 2015 12:34 pm

Jeg kan heller ingenting om dette, men har sett noen varianter. Det enkleste er nok å holde de ulike systemene separat. En variant jeg så hadde 12V-uttak midt på veggene for lamper osv, og 230V langs gulvet, som vanlig. Alt var samlet i et sikringsskap på veggen ved draget, der man koblet på strømmen. Det var i alle fall veldig enkelt å forstå opplegget for en som meg, som ikke er fagperson. Og lett å huske på hvilke kontakter som var hva, så man bruker riktig.

Det er viktig å tenke nøye gjennom hvor du vil ha stikkontaktene og hva slags strøm du skal bruke på hvilken plass.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Det elektriske Empty Re: Det elektriske

Poste by Spiftire Ons Mai 06, 2015 10:14 pm

Elektronikk skal man selfølgelig ta på alvor. Det er mye som kan gå galt og i værste fall føre til brann. Bare så det er sagt.

Samtidig er det ikke så vanskelig som folk skal ha det til. Et tilhengerhus er uannsett ikke annsett som en fulverdig bolig og vil aldri blir godkjent som det. Derfor er man i en gråsone hva regler angår. I vanlige hus som benytter 230v er det strenge regler for hva du har lov og gjøre selv og hva du må ha fagfolk til å gjøre. Hva 12v angår er det fritt vilt.

Jeg har selv lagt opp mye kabler, brytere, koblinger etc. Både 12v og 230v, vekselstrøm og likestrøm. Prinsippene er stort sett de samme. Det finnes masse bøker på biblioteket om hvordan det skal gjøres.

Mitt beste tips er å kjøpe et hobbyelektrikkersett (ett sånn man kjøper til sin nevø på 12) og prøv deg frem. Gjør du dette vil du fort være istand til å ordne veldig mye selv. Mitt nest beste tips er å ringe din gamle klassekamerat, som er blitt elektriker, og invitere ham på kaffe eller øl.

Spiftire

Posts : 6
Join date : 06.05.2015

Til Toppen Go down

Det elektriske Empty Re: Det elektriske

Poste by Byggmann Bob Man Mar 28, 2016 10:45 pm

Jeg hadde tenkt på et 230.V solcelle system 4000/8000.W kraftpakke til og styrer alt strøm og være fullstendig off the grid. Det kan drive hytter med ovn, kjøleskab ++
Men desverre satte vekten en begrensning her. 400.kg i batterier? :O)
Det er jo litt voldsomt, så her er det tilbake til tegnebrettet Smile

Byggmann Bob

Posts : 7
Join date : 12.01.2016

Til Toppen Go down

Det elektriske Empty Re: Det elektriske

Poste by Kjell Søn Mai 01, 2016 12:12 am

Man må jo ikke alltid ha alt i huset, er jo bare å flytte løse gjenstander til bilen når man skal flytte? eventuelt kjøre to runder..

Kjell

Posts : 4
Join date : 23.04.2015
Age : 34
Location : Vestfold

Til Toppen Go down

Det elektriske Empty Re: Det elektriske

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet