Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Isolering

5 posters

Go down

Isolering  Empty Isolering

Poste by Daniel horne Tir Mar 24, 2015 11:33 pm

Eg leser i "Husets ABC" (Fantastisk bok for husbyggere), at på store hus, brukes det ca 300mm isolasjon (feks rockwool) i tak, og ca 250mm i vegger og gulv.
Burde eg bruke samme i mikrohus? Trenger eg det?

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Isolering  Empty Re: Isolering

Poste by kristinalland Ons Mar 25, 2015 12:22 pm

Svaret avhenger av hva som er viktigst for deg. De fleste har betydelig mindre isolasjon enn dette, fordi det spiser så mye areal/volum/takhøyde av huset. 100mm i veggene og noe mer i taket er nærmere normalen.

Hvis du derimot klarer deg med mindre plass og vil investere i tykkere vegger og litt mindre oppvarmingskostnader så er det kanskje vel så lurt. Husk bare på at huset fra før er veldig lite og uansett krever lite energi for å holdes varmt. Det går sikkert an å regne seg frem til hva som faktisk er mest økonomisk, det kommer jo også an på klimaet der du bor.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Isolering  Empty Re: Isolering

Poste by Spiftire Ons Mai 06, 2015 10:45 pm

Grunnen til at det er så mye isolasjon i hus er bl.a. p.g.a. byggeforskriftene. Det er gradvis blitt krav om at hus skal isoleres mer og mer for å unngå unødvendig energibruk til oppvarming av boligen.

I et tilhengerhus er det mye mindre volum som skal varmes opp og holdes varmt, enn i et tradisjonelt hus. Fordi det er mindre volum å varme opp kreves også mindre energi. Energitapet til omverden blir større om man har mindre isolasjon, samtidig så vil dette spare noe plass slik "kristinalland" skriver.
I et lite tilhengerhus vil stort sett 100mm med rockwool holde fordi du alltid produserer noe varme naturlig ved å opphold deg i rommet (tror man sier at 1 person tilsvarer en ovn på ca 400W), samt ved matlaging og fyring.
Det er viktigere å isolere mest i tak og gulv i og med at det er der det er mest varmetap. Bruk også 3 lags vinduer om du kan.

Spiftire

Posts : 6
Join date : 06.05.2015

Til Toppen Go down

Isolering  Empty Re: Isolering

Poste by Kjell Ons Sep 16, 2015 7:19 pm

Det er en relativt ny type isolering som heter aerogel, dette må jo være ypperlig mtp tiny house. Dyrt, ja! men ganske interresant. sparer mye plass ihvertfall

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bolig/oppussing-og-pabygging/supertynn-isolasjon-slipper--lyset-inn/

Kjell

Posts : 4
Join date : 23.04.2015
Age : 34
Location : Vestfold

Til Toppen Go down

Isolering  Empty Re: Isolering

Poste by Byggmann Bob Tir Jan 12, 2016 3:10 pm

Jeg har tenkt på og isolerer med 150.mm i gulvet, 200.mm i taket, 100.mm i vegger, og da ligger jeg 6.m depron på gulvet før gulvlegging for og reflekterer varmen.
Det burde holde fint med en lite brenneovn på et så lite areal.
Ellers får man jo dra opp teltpløkkerne og kjører til varmen Smile

Byggmann Bob

Posts : 7
Join date : 12.01.2016

Til Toppen Go down

Isolering  Empty Re: Isolering

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet