Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Droppe ytterdøren?

2 posters

Go down

Droppe ytterdøren? Empty Droppe ytterdøren?

Poste by Daniel horne Tor Mar 26, 2015 3:54 am

Det kunne vert kult å bygd en mikrobolig uten ytterdør i standard mening.

Feks bare hatt vinduer. Fins noen ganske store som du fint kan bevege deg gjennom.

Da sparer du tusenvis på ytterdør, og kan selv bestemme høyden på "dørvinduet", siden du får vinduer i alle bredder og høyder du vil

Låsing kunne løsest med feks en fjernstyrt lås montert på innsiden. Nesten som på biler.


Noen tanker?

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Droppe ytterdøren? Empty Re: Droppe ytterdøren?

Poste by kristinalland Fre Mar 27, 2015 10:59 am

Jeg vet ikke helt hvor mye penger det er å spare på dette, i og med at både vinduer og dører er ganske dyrt. I tillegg bør alle som planlegger mikrohus på hjul sterkt vurdere sikkerhetsglass i alle vinduer fordi vanlig glass ikke egner seg spesielt godt i trafikken. En annen faktor er jo vekt. Store vinduer er veldig tungt.

Alt dette gjelder ikke hvis du skal bygge på fundament, og huset vil helt sikkert få en helt spesiell arkitektur hvis du gjør det! Det er jo en morsom ide, og jeg har aldri sett det før.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Droppe ytterdøren? Empty Re: Droppe ytterdøren?

Poste by Daniel horne Fre Mar 27, 2015 7:30 pm

Hadde sett mye renere og enklere ut tror eg.

Fortell meg om sikkerhetsglass. Hva skjer med vanlige vinduer i trafikken?

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Droppe ytterdøren? Empty Re: Droppe ytterdøren?

Poste by kristinalland Fre Mar 27, 2015 10:12 pm

Vanlige vinduer kan påføre alvorlige skader på mennesker når de knuser. Dette er farlig både i vanlige hus og hus på hjul. Du har kanskje lagt merke til at campingvogner vanligvis ikke har glassruter, det er nettopp på grunn av denne faren. Ingen normale biler har normale vindusglass.

Skulle du være så uheldig å havne i en ulykke, kjøre på noen eller treffe en gren som gjør at vinduet på huset ditt knuser, vil glasskåret være en stor tilleggsrisiko. Sikkerhetsglass knuser på en annen måte, avhengig av type glass, men gjør at det ikke blir farlig glasskår. I bilulykker vil vanlige vinduer bli til en haug sylskarpe kniver som ligger strødd utover veien og eventuelle personer.

Siden mikrohus er så små som de er, anser jeg det som enda en god grunn til å velge sikkerhetsglass. I et vanlig hus er det lettere å unngå å trampe i glasskår hvis du skulle knuse en rute, i et mikrohus kan du bli "sperret inne". Hvis du skal ha vindu som dør (altså at vinduet går ned til gulvet) er det svært uvanlig å velge vanlige glass i Norge. Alle terrassedører har sikkerhetsglass.

Det er litt dyrere, og hvis man i utgangspunktet hadde tenkt å satse på gratis vinduer på finn er det veldig mye dyrere, men det er absolutt noe man burde tenke på.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Droppe ytterdøren? Empty Re: Droppe ytterdøren?

Poste by Daniel horne Fre Mar 27, 2015 10:19 pm

Jepp, vil ikke ha noe "die hard"-action med glass på gulvet.

Eg har planlagt utganger i hver ende av boligen, og en i taket. Og eg har egentlig ikke tenkt å bevege den så mye. Men eg har penger til det eg vil ha egentlig. Så eg får sjekke opp i det (Y)

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Droppe ytterdøren? Empty Re: Droppe ytterdøren?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet