Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

campingvognhenger -gjennomførbart?

4 posters

Go down

campingvognhenger -gjennomførbart? Empty campingvognhenger -gjennomførbart?

Poste by haakonvn Fre Apr 10, 2015 4:23 pm

Hei alle sammen!
aller først må jeg bare applaudere den/de (?) Som tok initativet til dette forumet! før jeg så denne siden visste jeg ikke at det fantes likesinnede her i Norge! (Med unntak av de to studentene).

Jeg har leenge ønsket Å bygge et mikrohus (på hjul), men har aldri krysset dørstokkmila. Dette muligens grunnet mangel på initativ og økonomi. Men hovedsakelig fordi det har vært fryktelig vanskelig å finne en henger med rette dimensjoner, og ikke minst prislapp!


Jeg lurte derfor på om noen har noen erfaring/ideer/tanker rundt det å kjøpe en gammel campingvogn, rive den, og bruke hengeren derfra?


Den må i så fall sikkert modifiseres noe, men jeg tror likevel dette kanskje kan være en måte å spare noen kroner på (og ikke minst blåst nytt liv i en gammel camper).

Jeg regner da også med å kunne bruke noe av inredning/materiale fra selve campinghuset I byggingen.

alt av respons settes stor pris på!

Og igjen; takk til den/dere som satte igang denne nettsiden! Very Happy

haakonvn

Posts : 8
Join date : 10.04.2015

Til Toppen Go down

campingvognhenger -gjennomførbart? Empty Re: campingvognhenger -gjennomførbart?

Poste by Surrehue87 Fre Apr 10, 2015 5:28 pm

Heisann og velkommen! Morsomt å se at vi blir flere og flere! =)

Det er sikkert litt ulike meninger om dette der ute, men jeg mener personlig at den løsningen du skisserer med ombugging av en campingvogn vil være unødvendig vanskelig og kostbart (obs! Det kan tenkes jeg tar feil, altså! Hehe)

Grunnen til at jeg sier det er fordi jeg mener en slik ombygging vil måtte gjøres i tråd med regelverket på en annen måte enn når man bygger et tinyhouse på en tilhenger som allerede er registert. For å forklare hva jeg mener enda litt klarere (kanskje overforklaring her, men pytt pytt) så mener jeg den beste måten å bygge et tiny house på, er å kjøpe en tilhenger som er registrert (har skilt) og som kan kjøres som den er + last, for så å bygge tinyhouset og sette dette på hengeren (som last). På denne måten mener i alle fall jeg at man faller mellom sprekkene i regelverket, men man må likevel søke kommunen om å få sette den et sted dersom den skal stå der i mer enn 2 mnd, jfr. Plan- og bygningsloven.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

campingvognhenger -gjennomførbart? Empty Re: campingvognhenger -gjennomførbart?

Poste by haakonvn Fre Apr 10, 2015 5:47 pm

Hmm. fant en gammel campingvogn med dimensjoner på 795x230 til 5000,- på finn. Ombygging vil tvilsomt koste sjorta da jeg kun må betale for ekstra stål+galvanisering. Dette vil trolig ende på mindre enn 15000,- totalt. Så i kr og øre er det nok endel og spare. selv om det er MYE Arbeid :-)

Og en campingvogn er jo allerede registrert, men jeg må muligens da rive campinghuset - forsterke hengeren for deretter å  omregistere denne som en "henger"(?) Før jeg bygger huset. Så når registrering er i orden vil jeg kunne sette i gang å bygge.

jeg kommer tvilsomt til å flytte huset med mindre jeg absolutt MÅ flytte (bytte jobb). Så den skal ikke kjøres på veien. Men spm. Er jo da; må den på eu-godkjenning?

Når jeg til slutt må flytte den; og det er en vanlig henger "med en hytte som er boltet fast for transporten" vil dette da skape store problemer?

Jeg skjønner hva du mener med reglement osv. Men er dette noe som de aktivt følger opp?
F.eks. Når det kommer til 2-måneders regelen fra plan - og bygningsloven: drar de rundt å sjekker?

haakonvn

Posts : 8
Join date : 10.04.2015

Til Toppen Go down

campingvognhenger -gjennomførbart? Empty Re: campingvognhenger -gjennomførbart?

Poste by kristinalland Fre Apr 10, 2015 11:16 pm

Et annet problem med campingvogner er at de er laget for å være så lette som mulig. Hva er tillatt totalvekt på hengeren du har funnet? Skal du bygge et hus på nesten 8 meter? Har du regnet på hva det vil veie?

I tillegg er jeg litt skeptisk til å bruke det du kaller en "gammel campingvogn" som fundament for hjemmet ditt. Du skriver ingenting om kvaliteten på denne, men av alle ting på huset så er hengeren det vanskeligste å gjøre noe med når du har huset ferdig.

haakonvn skrev:Jeg skjønner hva du mener med reglement osv. Men er dette noe som de aktivt følger opp?
F.eks. Når det kommer til 2-måneders regelen fra plan - og bygningsloven: drar de rundt å sjekker?
Tvilsomt at kommunen går rundt og sjekker eventuelle mikrohus. Det hender kommuner har periodiske "satsningsområder", men mikrohus er foreløpig så sjeldent at de sannsynligvis ikke vet hva det er.

Likevel kan kommunen få tips fra misfornøyde naboer som mener du for eksempel har satt opp en ulovlig bygning som de for eksempel mener er stygg, eller av andre gode/dårlige grunner klager inn bygningen til kommunen. Da kan du bli pålagt å flytte, på samme måte som at man kan bli pålagt å fjerne en stygg campingvogn.

Det kan også hende kommunen mener du har satt opp en midlertidig bygning som er søknadspliktig, og at du må "rive bygningen" (flytte den) hvis du ikke har søknaden i orden. Ta høyde for at du må flytte oftere enn om du bare bytter jobb!

Ingen vet helt hvordan kommunene stiller seg til dette. Derfor er det viktig at vi bygger smarte mikrohus som er lette å like, og at vi får en god tone med naboen. En viss del av poenget med å bygge et tinyhouse og ikke bo i en campingvogn er jo nettopp at det skal oppleves som et lite hus, og ikke som en rusten campingvogn.

Derfor er jeg også litt nysgjerrig på hva slags campingvogninventar du har tenkt å bruke i mikrohuset. Personlig har jeg lyst på "vanlig" inventar i huset, er ikke spesielt fan av campingvognstilen.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

campingvognhenger -gjennomførbart? Empty Re: campingvognhenger -gjennomførbart?

Poste by haakonvn Lør Apr 11, 2015 12:02 am

Hehe, jeg er helt enig i mye av det du sier. Men denne campingvognen var et eksempel etter 3 min. På finn.no

ang. Rust og slikt ville jeg jo selvfølgelig undersøkt dette før et kjøp. Og det er jo også en grunn til at jeg skal forsterke hengeren..

ang. Parkering er det heller ikke noe problem da jeg bor i relativt landlige omgivelser uten noe naboer å ta hensyn til Wink så jeg slipper nok både naboklager og kontroller sånn sett.

Jeg har også god erfaring innen tømring da jeg er utdannet snekker og har jobbet mye med sveising og metallarbeid på fritiden..

ang. Vekt, så skal jeg ikke ha hems eller 3+ meter takhøyde slik at vekten blir ikke noe problem..
og som sagt brukte jeg denne campingvognen som et eksempel for å illustrere prisforskjellen. Min aktuelle vogn vil ikke bli lenger enn 6 meter..

Jeg er også enig i at campingvogninventar ikke ser særlig innbydende ut! Men tanken var å bruke gammelt materiale i steden for å kjøpe nytt - da dette er litt av grunnen til at jeg hiver meg på denne bevegelsen! jeg liker å anse meg selv som en miljøaktivist! Smile


Jeg har gjort "research" på tinyhouses i 3-4 år nå å vet akkurat hvordan jeg vil inrede det (det var aldri spm. I tråden)

Hadde jeg ville bodd i en campingvogn hadde jeg kjøpt meg en campingvogn Wink


(Jeg vet forsovet om flere prosjekter i utlandet hvor de har brukt campingvognunderstell som henger til prosjektene. Så jeg vet dette er gjennomføbrart. Men i disse tilfellene er det begrenset med informasjon. Og jeg har ikke fått respons hos de jeg har kontaktet. Jeg ville derfor komme i direkte kontakt  med noen her med relevant info/erfaring  rundt dette!)

haakonvn

Posts : 8
Join date : 10.04.2015

Til Toppen Go down

campingvognhenger -gjennomførbart? Empty Re: campingvognhenger -gjennomførbart?

Poste by Line Fre Apr 24, 2015 10:46 pm

Det er jo mange som bruker gamle campingvogn-henger til å frakte båter, så da må de jo tåle et minihus også…?

Line

Posts : 10
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

campingvognhenger -gjennomførbart? Empty Re: campingvognhenger -gjennomførbart?

Poste by kristinalland Fre Apr 24, 2015 11:28 pm

Line skrev:Det er jo mange som bruker gamle campingvogn-henger til å frakte båter, så da må de jo tåle et minihus også…?

Det kommer an på hva hengeren er registrert til å tåle av nyttelast. Hvis huset er lett og lite nok til å få plass på hengeren, så er det i utgangspunktet mulig. Problemet er bare at campingvogner er ganske mye lettere enn mikrohus, og hengerene er derfor ikke dimensjonert for mikrohus.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

campingvognhenger -gjennomførbart? Empty Re: campingvognhenger -gjennomførbart?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet