Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Vann i minihuset?

2 posters

Go down

Vann i minihuset? Empty Vann i minihuset?

Poste by Line Fre Apr 24, 2015 10:39 pm

Hei, jeg har akkurat oppdaget dette forumet- og Sarah og Mathias sin blogg. Very Happy  Jeg vurderer å bygge meg et minihus! Og har selvfølgelig tusen spørsmål! Ett av dem er: vann. Så det var en tråd om utslipp av vann, men jeg lurer også på hvordan man får vann inn… en svær vanntank et sted, eller?

Line

Posts : 10
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Vann i minihuset? Empty Re: Vann i minihuset?

Poste by kristinalland Fre Apr 24, 2015 11:24 pm

Velkommen til forumet, Line Smile

Den enkleste løsningen for å få vann i huset er å bære inn vannet selv til/i en innvendig vanntank. Har du strøm i huset kan du koble denne vanntanken på et vannsystem som gir høyere trykk og varmtvann, så kan du få vann ut av springen som normalt. Heldigvis forbruker man mindre vann ved å bo i et mikrohus, og størrelsen på en innvendig tank kommer an på hvor mye man bruker, hvor mye plass man har og hvor ofte man har lyst til å hente. Vi planlegger å ha en på ca 60 liter, men det er ikke helt bestemt ennå.

Det er jo mulig å få innlagt vann ved å koble seg på f.eks. en hageslange, men det er noen problemer med dette. Det ene er å unngå at det fryser om vinteren, det andre er utslipp av gråvann. I Norge er det i utgangspunktet lov å slippe ut gråvann fra hus som ikke har innlagt vann. Er det derimot et rør som fører vannet inn i huset er det i utgangspunktet ikke lov/søknadspliktig. Kommunene har litt forskjellige regler.

Den tredje muligheten er å få huset direkte tilkoblet vann- og avløpsnettet. Det er sannsynligvis en langtekkelig, vanskelig og dyr prosess, hvis det i det hele tatt tillates.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Vann i minihuset? Empty Re: Vann i minihuset?

Poste by Line Lør Apr 25, 2015 1:10 pm

Takk for velkomst og svar på det jeg spør om! Det er mye å ta stilling til...

Line

Posts : 10
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Vann i minihuset? Empty Re: Vann i minihuset?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet