Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hvor man kan bo

4 posters

Go down

Hvor man kan bo Empty Hvor man kan bo

Poste by Line Fre Apr 24, 2015 11:31 pm

Hvor parkerer dere husene deres hen? Spørsmålet er til de av dere som ikke parkerer i private hager eller har egen tomt.

Line

Posts : 10
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Hvor man kan bo Empty Re: Hvor man kan bo

Poste by kristinalland Fre Apr 24, 2015 11:43 pm

Er nok viktig å påpeke at det så vidt jeg vet bare er to personer i dette forumet som faktisk bor i et mikrohus per i dag. Et par stykker er vel i gang/snart i gang med å bygge.

Egentlig kan man sette huset over alt man har lov til å parkere en bil med henger, men sånn på lengre sikt er det ikke så mange andre alternativer enn campingplasser. Det finnes noen helårsåpne campingplasser i landet, prisene ligger på rundt 20 000kr + strøm for plassen per år .

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Hvor man kan bo Empty Re: Hvor man kan bo

Poste by Line Lør Apr 25, 2015 1:15 pm

Ja… jeg tenker jo at de som er i ferd med å bygge eller har tenkt å bygge har tenkt på hvor de skal stå? Selv vil jeg finne ut av dette før jeg i det hele tatt begynner å bygge.
Selv må jeg si jeg ikke har så veldig lyst til å bo på en campingplass, selv om dette virker som eneste mulighet pga vann inn og ut. Tanken bak mikrohus for meg er å være uavhenging og ikke måtte leie. Den eneste campingplassen som er åpen hele året i området her jeg bor har priser som ikke er så langt unna de billigste leilighetene… så da faller vitsen litt bort for meg. Jeg tenkte det kanskje det var mulig å høre med en bonde om å leie en liten lapp, men da blir det vanskelig med vannet...

Line

Posts : 10
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Hvor man kan bo Empty Re: Hvor man kan bo

Poste by Nordlandskuling Lør Apr 25, 2015 9:08 pm

Utfordringene i forbindelse med sanitær er vel kanskje det største hinderet for å bli uavhengig, men dette trenger egentlig ikke være et veldig stort problem om er villig til å tilpasse seg litt.

Så lenge ikke huset har innlagt vann er det i utgangspunktet tillatt å føre sanitært avløpsvann (gråvann) til terreng med mindre det er i et "følsomt område" nært f.eks en bekk eller kommunen av "forurensningsmessige hensyn" har lagt forbud mot utslipp i et gitt område. Forurensningsforskriften §12 gjelder kun dersom det er innlagt vann med ekstern vanntilførsel.

Hvis man f.eks. trener jevnlig på treningssenter eller har anledning til å dusje på jobb kan man redusere vannforbruket betydelig. Da kan man klare seg med en vanntank på f.eks. 60 liter. Det høres ikke mye ut, men når man vet at man må fylle tanken når den blir tom blir man straks litt mer bevisst på vannforbruket.

Huset bør jo såklart ha et toalett i en eller annen form, enten man går for bioløsning eller noe annet. Den må jo tømmes innimellom, kanskje annenhver uke, men heller ikke dette burde være noe problem så lenge man er villig til å tilpasse seg litt.

Strømtilførsel kan jo sikres gjennom f.eks. solceller eller generator + batteribank (det kommer sannsynligvis mer rimelige brenselceller for propan på markedet etter hvert), og behovet kan jo begrenses mye om man tar høyde for det i planleggingsfasen.

Når det kommer til spørsmålet om hvor man kan parkere er vel det greieste om man, som du foreslår, å komme i prat med en bonde eller noen med stor fritidseiendom som kan være villig til å leie ut en flekk. Utenom private eiendommer vil kanskje den "allmennloven" som gjelder for bobiler og campingbiler også gjelde her, altså relativt fri parkering i inntil et døgn langs offentlige veier (som ikke er skiltet med noe slags forbud). Her er imidlertid en gråsone ettersom huset teknisk sett kan tenkes å være en tilhenger med last (om det er bygd på en registrert henger), men det kan vel argumenteres litt både for og imot ettersom man burde ha lov til å overnatte langs vei med henger.

Nordlandskuling

Posts : 8
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Hvor man kan bo Empty Re: Hvor man kan bo

Poste by Lofotr Lør Mai 23, 2015 10:02 pm

Kanskje økolandsbyene kan være godt alternativ for noen? http://www.natursamfunn.no/index.php?okonorge
Min tanke er at folk flest er veldig alrighte, og jeg tror at mange vil være velviljed, særlig på byggda, om man forklarer konseptet og tankene bak. De fleste er nok mest bekymret for støy og klager fra naboer. Om man har avtaler på plass om at begge parter er enige i hvordan foholdene skal være, lar det meste seg løse. Selv tror jeg at det vil bli uproblematisk. Jeg tror også at det kan være forholdsvis enkelt å få koble seg på septiktank, vann og avløp i en oppstartsfase.

Lofotr

Posts : 5
Join date : 23.05.2015

Til Toppen Go down

Hvor man kan bo Empty Re: Hvor man kan bo

Poste by Line Søn Mai 24, 2015 10:34 pm

Sikkert fint å bo i økolandsby, men dessverre er det ingen i nærheten her.

Line

Posts : 10
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Hvor man kan bo Empty Re: Hvor man kan bo

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet