Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Lovlig (og lettvint) gjensalg?

2 posters

Go down

Lovlig (og lettvint) gjensalg? Empty Lovlig (og lettvint) gjensalg?

Poste by Nordlandskuling Lør Apr 25, 2015 7:42 pm

Hei, nyfrelst nordlending her. Oppdaget konseptet mikrohus for vel ett år siden og har kvernet litt på det siden.

Har nå funnet ut at jeg vil vurdere seriøst å bygge meg et lite vognhus (mikrohus kan jo henspeile til både hus på hjul og hus på fundament, og husvogn er jo allerede opptatt) av ganske mange grunner:
- Er dritlei av å samle på betale på stort boliglån
- Er dritlei av å samle på skrot og generelt kaste penger etter forbruksmafiaen
- Ønsker å prøve noe nytt
- Løse de forskjellige tekniske utfordringene man vil møte på
- Lære mer om snekkerteknikker

Det er jo vanskelig å vite om jeg vil klare å gjøre de livsstilsendringene som kreves for å kunne bo slik, og da er jo spørsmålene om det er lovlig å selge vognhuset videre og om det i det hele tatt vil la seg selge. Rent forskriftsmessig vil jeg to man bare selger "henger med last", eller er det andre regler som vil ligge til grunn?

Rent praktisk kan jeg tenke meg at det vil kunne være et marked for å selge det videre. Mange flesker jo til med campingvogner til halvmillionen som de ordner helårsparkering til, og her kan det kanskje være interesse? I tillegg har jeg på følelsen at mikrohuskonseptet kan bli stort her i landet siden boligprisene ikke har en tendens til å falle over tid her til lands, og jeg kjenner mange som meg som er lei av å svi halve årslønna på gjeld og gjeldsrenter og som generelt kan tenke seg å være litt mindre bundet til et (stasjonært) boligkjøp.

Er det noen her som har gjort seg noen tanker rundt dette?

Forresten veldig godt initiativ med dette forumet. Smile

Nordlandskuling

Posts : 8
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Lovlig (og lettvint) gjensalg? Empty Re: Lovlig (og lettvint) gjensalg?

Poste by kristinalland Lør Apr 25, 2015 8:47 pm

Hei nordlending, velkommen til forumet Smile)

Tror du har rett om salg, det man selger er henger med last. Så bortsett fra omregistrering av hengeren (og at den må være lovlig, + lasten ikke er for stor) er det nok ikke egentlig noe mer man må tenke på. Skulle jeg likevel kjøpt et brukt mikrohus på hjul ville jeg nok stilt noen krav til dokumentasjon på hva det er jeg faktisk har kjøpt. Det er jo teoretisk ingen krav som gjelder ved bygging av mikrohus, så man kan egentlig ende opp med hva som helst. Jeg vil likevel stille krav til min bolig, for eksempel vil det være en trygghet å vite at elektrisk anlegg og eventuell vann/avløp er gjort av profesjonelle og at man har dokumentasjon på det. Det må ikke bli sånn at dette tar av og vi får masse billige, brannfarlige mikrohus på markedet.

Jeg føler mye det samme som deg, orker ikke tanken på å være fanget av boliglån i 20 år og bruke ekstremt mye penger på å bo i et hus jeg ikke har tid til å oppholde meg i fordi jeg må jobbe så mye for å ha råd til å eie det. Nå er det sparing på gang her i huset for å begynne å bygge, sannsynligvis neste år.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Lovlig (og lettvint) gjensalg? Empty Re: Lovlig (og lettvint) gjensalg?

Poste by Nordlandskuling Lør Apr 25, 2015 9:25 pm

Takk for det og for gode poenger. Det som måtte være av sanitæranlegg er jo en ting. Greit å kunne dokumentere at det er utført av profesjonelle, men for meg hadde det ikke nødvendigvis stått og falt på det ettersom jeg selv ville ha kunne kontrollert løsningene. Alt som hadde gått på 230V-anlegg ville jeg imidlertid ikke følt meg trygg på uten dokumentasjon ettersom installasjonene i hovedsak ville vært skjult.

Veldig godt poeng om å jobbe mye for å få råd til å bo i et hus man ikke har tid til å bo i nettopp fordi man jobber så mye. Også tanken om å kunne flytte på seg om man blir lei av utsikten ett sted er jo ganske forlokkende.

Nordlandskuling

Posts : 8
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Lovlig (og lettvint) gjensalg? Empty Re: Lovlig (og lettvint) gjensalg?

Poste by kristinalland Man Apr 27, 2015 9:33 pm

Forøvrig ville jeg virkelig vurdert å kjøpe et ferdig mikrohus, eventuelt "skall" jeg kan bygge videre på, og helt sikkert mange andre som ville være interessert i det, enda flere enn det er folk som har lyst til og føler de kan bygge eget hus. Så jeg tror det er praktisk mulig å få solgt.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Lovlig (og lettvint) gjensalg? Empty Re: Lovlig (og lettvint) gjensalg?

Poste by Nordlandskuling Man Apr 27, 2015 11:15 pm

Et skall, en henger komplett med ytterdør, vinduer, vegger og tak hadde virkelig vært noe. Det hadde i alle fall gjort ting lettere for meg siden jeg ikke hadde vært avhengig av godt vær eller innendørs byggeplass. Ok, planløsningen ville jo vært veldig avhengig av vindusplasseringer etc., men huset vil jo være mye mer enn bare dem.

Nordlandskuling

Posts : 8
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Lovlig (og lettvint) gjensalg? Empty Re: Lovlig (og lettvint) gjensalg?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet