Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Komposteringstoalett

+3
SarahO
matiasa
Surrehue87
7 posters

Go down

Komposteringstoalett Empty Komposteringstoalett

Poste by Surrehue87 Søn Feb 08, 2015 9:01 pm

Hvordan er det å bo med komposteringstoalett? Og da retter jeg spørsmålet særlig til jentene her inne. Slik jeg ser det, så er komposteringstoalettet den beste løsningen, men også den verste med tanke på hvor attraktivt jenter synes det er å flytte inn i et tiny house. Forutenom at størrelsen er litt i minste laget, så tror jeg toalettløsningen er største hinder for å få med meg kjæresten til å bo i et tiny house.

- Hva slags løsning har dere?
- Hvordan og hvor tømmes det?
- Har dere hatt besøk som har brukt toalettet?
I så fall; Hva synes de?

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by matiasa Søn Feb 08, 2015 11:51 pm

Å bu med komposteringstoalett fungerer bra for meg. Sarah kan sikkert svare på dette også.

Vi tømmer det ved å dra ut beholderen inne på badet, bære den ut og dumpe det i kompostbingen vår (helårskompostering). Når me begge er heime tømmer me ca. to gonger i månaden.

Vi har hatt masse besøk, og alle har vert positive til løsningen. Om det er for å vere høfleg, eller om dei faktisk er positive, er jo ikkje heilt enkelt å sei i alle tilfelle, men intrykket mitt er at gjester synest det er ok. Dei er alltid imponerte over at det er luktfritt.

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by Surrehue87 Man Feb 09, 2015 1:08 pm

Okei. Hva bruker dere til strøssel og slikt? Og hvor får dere det fra?

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by matiasa Man Feb 09, 2015 1:24 pm

Vi bruker såkalt "sanitærbark", av den fine typen. Den grove trekker ikkje til seg så mykje væske, og er dermed mindre effektiv i ein så liten beholder. Ein får kjøpt det på Maxbo, Plantasjen, europris (!), og sikker mange fleire plasser. Det kan vere ein må sjølv sørge for at dei har det på lager.


matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by SarahO Ons Feb 11, 2015 5:23 am

Jeg synes komposteringstoalett fungerer kjempebra! Jeg har vært mer positiv til toalettet enn Matias fra starten av Razz  
Noe jeg liker veldig godt med komposteringstoalettet vårt er at det lukter mindre enn et vanlig toalett. Lukten forsvinner så raskt.

Som Matias sa, har alle gjester bare vært positive. Til og med min yngste søster som er veldig "fin på det" Smile Det er vel mest det mentale ved det som hindrer mange.

SarahO

Posts : 2
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by sebaz Ons Feb 11, 2015 10:56 am

For oss så blir det mest sansynlig denne: http://natureshead.net/

Den har en liten PC vifte 12V som sørger for at fukten blir tatt ut også skiller den "solids" fra "fluids" som er veldig gunstig. Vi håper om å kunne gjenvinne noe av solids på sikt og ikke minst fluids også, men det er velidg avhengig av hvor huset blir parkert hen.

925$ + frakt fra USA.

sebaz

Posts : 19
Join date : 11.02.2015

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by kristinalland Ons Feb 25, 2015 8:26 pm

Jeg har sett på muligheten til å installere et komposterende hyttetoalett med oppsamlingstank under tilhengeren. For eksempel denne: https://www.hyttetorget.no/hyttetoaletter/biologiske-toaletter/vera-komfort

Hvorfor ser jeg ingen mikrohus med denne ordningen? Det er jo litt dyrere og litt mer kronglete når man skal flytte huset, men man sparer jo plass inne og slipper å tømme toalettet like ofte.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by matiasa Ons Feb 25, 2015 10:24 pm

Dette ser ut som ein ganske smart løsning, mest fordi ein berre skifter ut beholderen, uten å tømme den, og lar den fulle beholderen fungere som ein kompostbinge (dersom eg forstod det rett). Den er jo litt dyr, iallefall samelikna med å byggje sjølv, men sett bort i frå det er det kanskje den beste løysinga eg har sett.

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by sebaz Tor Feb 26, 2015 7:50 am

Alt har med hvor mye plass en har i designet og hva en har tenkt å gjøre med solids and fluids etter hvert Smile


sebaz

Posts : 19
Join date : 11.02.2015

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by Surrehue87 Fre Feb 27, 2015 7:09 pm

Er det noen som har kjennskap til "bokashi" eller "EM-teknologi"?

Enkelt forklart er bokashi en opprinnelig japansk måte å komposterere matavfall på. Det fungerer på den måten at man blander matavfallet med strø, som er inokulert med gunstige bakterier, som komposterer avfallet under anarobiske forhold, altså uten luft. Alt dett er det mulig å lage selv. Jeg har selv lagd ferdig serumet, men må vente ca 2 uker før "strøet" er ferdig fermentert.

Grunnen til at jeg tar det opp er fordi et av bruksområdene for strøet er å bruke litt av det i komposteringstoaletter, redusere eller "klare" septikktanker, løsne opp skit i tette avløp, etc. Det fungerer også til å fjerne vond lukt hvis man blander serum ut i 20 deler vann og sprayer. I tillegg er det organisk og kan i utgangspunktet spises av alle. Dyr er visst veldig glade i det.

Jeg har tenkt tanken at det samme prinsippet fra det toalettet kristinalland nevnte, også kan brukes i en "hjemmelagd" versjon av et komposteringstoalett med bokashi. Så lenge man har noen bøtter som har lokk som gjør de lufttette, kan jeg ikke skjønne at det ikke bør gå veldig fint! Når man komposterer matavfall på denne måten tar det ca 4 uker før matavfallet er "ferdig", og da graver man det ned i jorda, men man må likevel vente ca 2 uker til før man kan plante grønnsaker eller sånt der hvor bokashien er gravd ned. Dette siste på grunn av at bokashikomposten får veldig lav Ph av fermenteringen som må få lov til å rette seg opp.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by haakonvn Lør Apr 11, 2015 8:43 pm

bare et lite tips (mulig dere vet om alterntivet), men hva med forbrenningstoalett? Noe dyrere.. men betydelig mindre "avskrekkende" for potensielle samboere Wink

haakonvn

Posts : 8
Join date : 10.04.2015

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by kristinalland Man Apr 27, 2015 9:39 pm

haakonvn skrev:bare et lite tips (mulig dere vet om alterntivet), men hva med forbrenningstoalett? Noe dyrere.. men betydelig mindre "avskrekkende" for potensielle samboere Wink

Ja, jo. Som samboer (siden det åpenbart er relevant, hehe) er jeg helt ærlig mer redd for brann enn for et biotoalett, ikke at forbrenningstoaletter er noe som ville hindret nattesøvnen eller noe sånt. Har aldri vært borti det før, men det høres jo litt dramatisk ut å drive kremasjonsanlegg på fritiden.

For vår del er problemet at til forbrenningstoaletter ved heltidsbruk anbefales det å ha urinal (for begge kjønn), det vil si at man i praksis har to doer ved siden av hverandre. Ikke noe galt i det, bortsett fra at det tar dobbelt så mye plass. Det går sikkert an uten urinalen også, men er visst det man bør ha. I tillegg er det jo dette med prisen.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by Nordlandskuling Man Apr 27, 2015 11:28 pm

Må man virkelig lense lekteren før man tømmer den med forbrenningstoaletter? Trodde de fungerte både på den ene og andre måten.

Edit: Ok, har oppdatert kunnskapen min litt nå. Ser ut som om de fleste fungerer fint uten egen "urinal", men det blir visst en del bortkastede forbrenninger.

Nordlandskuling

Posts : 8
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Komposteringstoalett Empty Re: Komposteringstoalett

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet