Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hvor stort budsjett?

+2
Lars M
Surrehue87
6 posters

Go down

Hvor stort budsjett? Empty Hvor stort budsjett?

Poste by kristinalland Tor Feb 26, 2015 10:27 pm

Hvor mye tenker dere å bruke/har dere brukt på mikrohuset deres? For at vårt prosjekt skal være mulig å gjennomføre er vi avhengige av kupp på finn.no o.l. Har funnet ut at alt nytt vil koste bortimot 300 000kr for et hus på rundt 7m hvis man skal unne seg litt "luksus".

Hva planlegger dere å bruke på huset?

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Hvor stort budsjett? Empty Re: Hvor stort budsjett?

Poste by Surrehue87 Fre Feb 27, 2015 7:50 pm

Oi, det var mer enn jeg hadde tenkt. Jeg tenker i utgangspunktet å bruke så lite som mulig for det første prosjektet mitt. For min del blir et mikrohus på hjul uansett en midlertidig løsning, frem til jeg får anledning til å realisere det jeg aller mest ønsker; å bygge eget hus av en gjenbrukt laftekasse. Det trenger ikke å være så stort det heller, men det blir nok heller et "lite hus" enn et mikrohus, vil jeg tro. Også vil det nok se litt rart ut med laft på en tilhenger. Hehe..

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Hvor stort budsjett? Empty Re: Hvor stort budsjett?

Poste by Lars M Tor Apr 09, 2015 1:44 pm

Jeg har et budsjett på ca 100 000 kr, så skal prøve å holde meg innenfor dette. Om det lar seg gjøre er en annen sak Very Happy
Har det meste av inventar til huset så blir egentlig bare rammen inn og utvendig, tak og gulv. Så kommer tilhenger kostnaden i tillegg.

Lars M

Posts : 4
Join date : 20.03.2015

Til Toppen Go down

Hvor stort budsjett? Empty Re: Hvor stort budsjett?

Poste by kristinalland Fre Apr 10, 2015 11:22 pm

Lars M skrev:Jeg har et budsjett på ca 100 000 kr, så skal prøve å holde meg innenfor dette. Om det lar seg gjøre er en annen sak Very Happy
Har det meste av inventar til huset så blir egentlig bare rammen inn og utvendig, tak og gulv. Så kommer tilhenger kostnaden i tillegg.

Matias og Sara fikk jo til et hus til omtrent denne prisen, men jeg er litt nysgjerrig på hvordan du har tenkt å få det til, for M&S var både ekstremt flinke til å finne materialer og hadde veldig flaks. Er kostnadene til tilhengeren i tillegg til de 100 000? Kan du fortelle litt om inventaret du har allerede? Har du laget et budsjett for de ulike postene?

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Hvor stort budsjett? Empty Re: Hvor stort budsjett?

Poste by haakonvn Lør Apr 11, 2015 12:11 am

busjett på 100000 bør man vel anse som temmelig urealistisk, med mindre man planlegger et prosjekt med mindre dimensjoner og lite eller ingen muligheter for å være offgrid Smile


haakonvn

Posts : 8
Join date : 10.04.2015

Til Toppen Go down

Hvor stort budsjett? Empty Re: Hvor stort budsjett?

Poste by Lars M Man Apr 13, 2015 10:28 am

Kommer ikke til å være offgrid den første perioden, kommer til å koble til vann og strøm, har virke til reisverk og en onkel som er snekker. Så får jeg bra priser på annet virke på den lokale tømmerlevrandøren. Er dataelektroninker så å koble opp det elektriske blir ikke noe problem, men er enig at det skal holde hardt med 100 000, er bare det jeg skal prøve å holde meg innenfor

Lars M

Posts : 4
Join date : 20.03.2015

Til Toppen Go down

Hvor stort budsjett? Empty Re: Hvor stort budsjett?

Poste by Petter Fre Apr 24, 2015 5:34 pm

Har noen tips til budsjett? Hvor mye bør en bruke på henger, hvor mye materialer trenger man etc. Hva bør man allerede nå kjøpe på finn fordi det var billig? Totalnoob her, men skal bygge meg hus på henger iløpet av neste sommer. Har også studentøkonomi, så det kan bli interessant. Noen som har brukt arkitekt?

Petter

Posts : 3
Join date : 22.04.2015

Til Toppen Go down

Hvor stort budsjett? Empty Re: Hvor stort budsjett?

Poste by kristinalland Fre Apr 24, 2015 7:07 pm

Petter skrev:Har noen tips til budsjett? Hvor mye bør en bruke på henger, hvor mye materialer trenger man etc. Hva bør man allerede nå kjøpe på finn fordi det var billig? Totalnoob her, men skal bygge meg hus på henger iløpet av neste sommer. Har også studentøkonomi, så det kan bli interessant. Noen som har brukt arkitekt?

Vil du fortelle litt mer om hvordan du tenker at huset skal være? Hvor mye skal du gjøre selv? Da kan du begynne å regne på materialer og kostnader. I USA ligger husene på ca 20 000 til 30 000 dollar, i Norge har vi ikke noe oversikt over hva som er vanlig, for det er rett og slett ikke noe som er vanlig Smile

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Hvor stort budsjett? Empty Re: Hvor stort budsjett?

Poste by Petter Man Apr 27, 2015 7:23 pm

tenkte å gjøre mest mulig selv, og få hjelp av venner og familie på ting jeg ikke klarer. Foreløpig har jeg tenkt 6-7m langt og 2m bredt innvendig, sovehems, vedovn, solceller og 12v strøm, kompostdass, dusj, kontorpult og benk/sofa/lagring.. ca alt innvendig tenkte jeg å sanke gradvis det neste året på finn.no/gisbort (inkl. dør, gulv og vindu).

Petter

Posts : 3
Join date : 22.04.2015

Til Toppen Go down

Hvor stort budsjett? Empty Re: Hvor stort budsjett?

Poste by kristinalland Man Apr 27, 2015 9:09 pm

Matias og Sara klarte jo å bygge noe tilsvarende for ca 100 000 kr. Mye står og faller på hvor heldig og flink du er til å finne ting på finn, ikke minst hengeren som blir den største delen av budsjettet.

Tror ingen her har brukt arkitekt, det vanligste er å tegne huset selv eller kjøpe ferdige tinyhouse-tegninger på nettet. Skal du spare penger er det jo billigst å tegne selv, jeg har ingen kunnskap om det fra tidligere, men tegner mitt hus selv nå med råd fra pappa som er ingeniør. Har lært utrolig mye, og jeg føler det vil være enklere å bygge noe selv som jeg også har tegnet selv, da holder jeg det enkelt.

Har også et mål om å finne så mye brukt som mulig, men velger heller å se på det jeg finner som en bonus, og ikke noe jeg planlegger.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Hvor stort budsjett? Empty Re: Hvor stort budsjett?

Poste by Nordlandskuling Man Apr 27, 2015 11:41 pm

Skulle gjerne også hatt noen indikasjoner på budsjett (både kroner og kilo) med ulike størrelser og ulike "spesifikasjoner" på vegger, vinduer, dører etc. Har såvidt begynt å regne på ting, og knapt påbegynt 3D-modellen.

Ser en mulighet i å bygge med bindingsverk av stål og metallplatekledning for å spare vekt, men det er jo så skrekkelig upraktisk, og noe dyrere blir det nok også. Anser uansett ikke noe under 200.000,- som realistisk siden jeg er litt for glad i "luksus".

Hengeren blir nok til syvende og sist ganske dimensjonerende for hele prosjektet. Frister ikke så mye å svi av 60.000 på en ny 6 x 2,4 eller lengre, men de fins jo nesten ikke på bruktmarkedet. Blir det en mindre sparer man jo dog på både byggekostnad og henger.

Nordlandskuling

Posts : 8
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Hvor stort budsjett? Empty Re: Hvor stort budsjett?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet