Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Valg av tilhengjar

+11
Nordlandskuling
Line
Petter
Lars M
kristinalland
Sondre
matiasa
Sondre_92
sebaz
Surrehue87
Amundsen
15 posters

Side 1 av 2 1, 2  Next

Go down

Valg av tilhengjar Empty Valg av tilhengjar

Poste by matiasa Søn Feb 08, 2015 5:00 pm

Hei! Det kom eit spørsmål i ein anna tråd om tilhengarar, og sidan det er eit område med mange valmoglegheitar, og mange utfordringar, så startar eg denne tråden! :-)


Spørsmålet som kom var:
Me har sett etter tilhengar på finn.no, og har funne nokon med dimensjonar som 6x2m, men desse er ofte splitter nye og ligg på 45-55.000 kr. Har de tips til kvar me kan finne brukte (store) hengarar til ein god pris?


Me leita i mange månader på Finn, før me fann tilhengaren me endte opp med, og eg hugsar at det var ei skikkelig tolmodsprøve. Ønsket om å ha ein brei og lang tilhengar med høg totalvekt gjer at prisane er veldig høge. Men det hender at det kjem hengarar som kan fungere greitt, og då er det om å gjere å ta avgjerdsler fort. Det er lurt å ha klart for seg kva som er minimumskrava ein har. Hugs at uansett kva de ender opp med, så kjem de til å gjere noko bra ut av det, og som ein seier: Turn your scars into stars. Om det vert eit litt smalare hus enn planlagt kan det godt hende det er berre sjarmerande.

Me har eit hus som er 2.25m breidt inne. Det er meir enn me hadde trengt, utan tvil. Det høyrest smalt ut, men med vindauger og god takhøgde er det kjemperomsleg!


Har de vurdert å byggje på biltralle/biltilhengjar? Ein biltilhengjar er jo ypperlig dersom nokon ønskjer å byggje ekstra lite, men høgt under taket. Normale mål er vel 2,20m-2,30m x 4m-5m ? Ekstra takhøgde får ein sidan planet er mellom hjulene, ca 30cm lågare enn dersom planet er over hjulene.

Dersom huset ikkje skal køyres langt på veg, kan ein jo også vurdere å byggje på ein uregistrert båthengar. Desse er både sterke og billige. Evt. kan ein byggje eit hus på ein uregistrert hengar kor den totale høgda er låg nok til å kunne frakte huset på ein lastebil/stor biltralle?

Skulle eg ha gjort eit skikkelig "budsjett-prosjekt" hadde eg kanskje gått for det siste. Eg kan hugse å ha sett kraftige båthengarar i god stand, og i bra størrelse til 4-5000kr.


matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Amundsen Man Feb 09, 2015 10:26 am

Hva med å bygge på en slik en? http://www.finn.no/finn/b2b/truck/object?finnkode=55732109&searchclickthrough=true

Nå er denne rimelig dyr, tok bare den første jeg fant på finn. Men tanken her er at den har lovlig totalvekt på 20tonn.
Eller har man kanskje ikke lov til å bygge "campingvogn" på ei sånn ramme?

For min del kan jeg ikke trekke tung henger heller. Så om jeg måtte fått noen med lastebil til å flytte den for meg hadde det vært liten forskjell Smile

Amundsen

Posts : 9
Join date : 09.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Surrehue87 Man Feb 09, 2015 1:05 pm

Amundsen, jeg har vurdert noe av det samme. Bare å kjøpe en godkjent lastebilhenger, men en som er flat og uten bygg på toppen. De får man ganske billig!

Vektmessig så kan men vel gjøre så og si hva man vil med en sånn henger, kanskje bortsett fra å bygge hus av mur eller sement på det. Hehe..

Når det gjelder dette med "å ha lov" til å bygge campingvogn på en sånn ramme, så tror jeg det kommer an på hva du mener. Hvis tanken er å få bygget godkjent som en tilhenger som er ombygd til campingvogn, altså at den skal inn til vegvesenet, godkjennes og registreres, så må man følge reglene og forskriftene som gjelder for ombygging. Herunder størrelsen på huset, bredde og høyde.

Men dette er jo primært regler som er til av trafikksikkerhetsmessige hensyn. Hvis man ikke har tenkt til å registrere hengeren, fordi den ikke skal brukes på vei, så ser jeg ikke helt hva som skal hindre deg i å gjøre som du vil med den. Det blir dog mer utfordrende å transportere huset, men kanskje er ikke så farlig hvis man bare tenker å gjøre det noen få ganger? Litt avhengig av dimensjonene på huset vil det kreve godkjennering fra vegvesen, etc.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Amundsen Man Feb 09, 2015 1:16 pm

Ja, er jo det jeg tenker på. Men vil i utgangspunktet ikke ønske å flytte den. Men da må tomt skaffes før bygg, ettersom den ikke kan flyttes på i ettertid.

Ikke noe behov for å ha den godkjent for vei.
Bare usikker på hva f.eks kommunen vil tenke om de passerer ei tomt hvor det står ei sånn vogn med et hus på toppen Razz
Det føles rart at det skulle være greit, med alle de rare reglene vi har i dette landet..

Amundsen

Posts : 9
Join date : 09.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by matiasa Man Feb 09, 2015 1:19 pm

Alt er mogeleg! Eg ville ikkje prøvd å registrere huset som campingvogn, uansett størrelse. Kjøp ein registrert tilhengar, og bygg huset slik at huset ikkje er breiare enn tilhengaren sin registrerte bredde, kast nokre stropper over huset (det er jo sjølvsagt festa ordentlig i ramma, men ikkje nødvendigvis slik at ein kan sjå det), så har du ei lovlig "last". :-)

Ellers skal det mykje til for at huset vert så tungt. Det vert kanskje litt lengre, men høgda og breidda vert mykje den samme som om du hadde brukt ein stor hengar som kan dras etter bil. Men det kan jo vere fint å ha mogelegheita til å bruke massive og tunge materialer. Smile Og eg tipper at det kan sjå ganske spektakulært ut!

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by matiasa Man Feb 09, 2015 1:21 pm

Amundsen, skjekk ut denne tråden, og kom gjerne med inspill: http://www.mikrohusprat.com/t2-forholdet-til-lover-og-regler

:-)

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by sebaz Ons Feb 11, 2015 10:26 am

For oss er største utfordring med å finne en lett men sterk henger. Vekten på henger er en del av de 3,5T slik jeg har forstått dette. Så hvis henger veier 800kg så har du 2700kg for å bygge resten av huset.

Beste kandidater så langt har vært BPW Fahrzeugtechnik med en 7,5m lang og 2,3m brei henger som veier 390kg. Henger tillatt totalvekt på 3500kg. Den krever videre ombygging for å tåle plassering av ytrevegger. Estimert kost av selve hengeren inkl ombygging vil fort komme i 80.000kr. Dette er en henger beregnet for campingvogn industrien. Selve understellet for dem.

Vi har også sett på en polsk henger en BORO Boss Pluss som er 6x2,5m. Den krever ikke like mye ombyging tror vi men veier mer, kommer på 1100kg for selve henger, som gir mye mindre vekt for selve huset da. Dekket er over hjulene så innvendig huset hadde vært mye lavere. Ferdig registrert i norge kommer depå 50-60.000kr.

Vi har også sett på brukte hengere, båt hengere osv. Vanskelig å finne en som tåler mye, og alle krever ombygging. Det er ombygging som fort koster penger, med mindre en har en onkel som kan sveise. Få skilt på en henger som er "bygget av en onkel" blir neppe lett.

sebaz

Posts : 19
Join date : 11.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Surrehue87 Ons Feb 11, 2015 10:15 pm

Ja, man må også huske på dette med kravene til førerkort for de forskjellige hengerne. Det er en makslast også for vogntoget (altså kjøretøy+henger) som gir litt rare utslag når det gjelder de laveste tilhengerklassene (de som bærer minst).

Tidligere har jeg kontaktet vegvesenet og fått denne informasjonen:

"Tilhengere inndeles totalt sett i 4 kjøretøygrupper, O1, O2, O3 og O4.
Tilhengere med totaltvekt inntil 3500kilo deles inn i to kjøretøygrupper:
- O1, tilhenger med totalvekt ikke over 750kilo (trenger ikke bremser).
- O2, tilhenger med tillatt totalvekt over 750kilo, men ikke over 3500kilo (skal ha påløpsbremser)
Tilhengere med totalvekt over 3500 kilo deles også inn i to grupper:
- O3, tilhengere med totaltvekt over 3500 kilo men ikke over 10000 kilo (trykkluftgjennomgående bremsesystem, med krav om ABS bremser avhengig av førstegangs registreringstidspunkt og om trekkbilen har ABS.)
- O4, tilhengere med tillatt totalvekt over 10 000 kg (...)"

Det er også verdt å merke seg at med førerkort klasse B (det vanligste, hvor du ikke har tatt egen prøve for å kjøre med henger) så kan ikke vekten på vogntoget (trekkvogn+henger) overstige 3500kg, for at du kjører lovlig. Hvis du da har en SUV som veier 2000kg har du altså 1500kg igjen å jobbe med, hvis ikke du har "hengerlappen", eller kjenner noen som har det. Men, det kommer jo igjen an på hvor mye du tenker å flytte på huset.


Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Surrehue87 Ons Feb 11, 2015 10:19 pm

Ang. dette med sveising av ramme etc, så mener jeg at jeg har fått med meg noe om dette tidligere, men det var kanskje i utlandet. Logikken passer likevel godt også her.

Det gikk ut på at dersom du sveiset fast en ramme til tilhengeren så vil dette være ombygging og må godkjennes, men hvis du derimot bygde ei ramme (sveiset eller snekret) som du så boltet fast til tilhengeren, så var ikke dette nødvendigvis ombygging. Jeg tror det da heller kan regnes som "sikring" av lasten. Hvis du kan fjerne boltene og løfte huset av tilhengeren, vil i alle fall det være et argument for at det er snakk om en tilhenger og ikke en campingvogn. Dette har vi vel snakket litt om på en annen tråd!

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Sondre_92 Tor Feb 12, 2015 9:46 pm

https://i.servimg.com/u/f38/19/14/24/68/66_12011.jpg  

Jeg har akkurat kjøpt en Tysse-bilhenger. Dette er en robust henger som skal tåle en nyttelast på 2685 kg og har en kassestørrelse på 417x200x10 cm. Jeg har tenkt å bygge huset bredt nok sånn at jeg utnytter bredden på hjulbuene. Da blir det ca 40-50 cm mer bredde utnyttet. Det kan også hende det går ann å bygge litt framfor kassa, men ikke for mye når det kan gå utover svingradius. Hengeren har også en lav høyde opp til kasse som gjør at det blir et lavt tyngdepunkt og derav mer stabil på veien.

Dette er produsent info om hengeren:
http://www.tysse.no/produkter/12/Biltilhenger/6413V00/Biltilhenger_6413_3500kg

Spørsmål:
*Hvor høy kan en henger med last være?

Sondre_92

Posts : 7
Join date : 09.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by sebaz Tor Feb 12, 2015 11:03 pm

I følge Algeir Thunshelle Overingeniør fra Statens vegvesens svartjeneste så er det ingen høyde begrensinger, men lurt å holde totalhøyden under 4,5 meter for å komme frem på de fleste store veiene. Jeg personlig har tenkt på 4,3 fra bakken. Jeg er i grunn bekymret hvor stabilt en så høy konstruksjon vil være på veien.

sebaz

Posts : 19
Join date : 11.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by sebaz Tor Feb 12, 2015 11:10 pm

Her er forresten den jeg vurderer: https://i.servimg.com/u/f38/19/14/25/63/henger10.png

sebaz

Posts : 19
Join date : 11.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by matiasa Tor Feb 12, 2015 11:35 pm

Ser fin ut den! Hugs at når ein byggjer på ein tilhengar som skal køyrest på veg, må huset ikkje overskride breidda på tilhengaren. Dvs. dersom ein skal ha eit tak som stikk Xcm utover fasaden på begge sider, så vert huset tilsvarande mykje smalare. Eg skriv dette, fordi vi ikkje lærte om det før etter vi hadde bygd, så vi skal no i utg.pkt. søke om å få dra hengeren pga. at lasten er breiare enn tilhengaren.

For din del med ein hengar på 230cm betyr jo det at du enten må ha eit tak som ikkje stikk utover fasaden, men som har god drenering, eller at huset får eit smalare preg på innsida.

Ang. Høgde, bør det gå greitt med eit høgt hus, dersom du til slutt kan tilføye ekstra vekt under hengaren, slik at du får eit lågt tyngdepunkt. Dersom du går for den hengaren du linka til over, så vert det jo veldig høgt under taket inne, så eg ville iallefall ikkje bygd høgare. Huset vårt er 290cm på det høgaste inne, og vi har sovehems over badet som har over 2m under taket! Eg hadde sagt ja takk til 60cm ekstra høgde der oppe, men i vårt tilfelle kanskje ikkje på bekostning av stabilitet.

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by matiasa Lør Feb 21, 2015 10:20 am

Amundsen skrev:Hva med å bygge på en slik en? http://www.finn.no/finn/b2b/truck/object?finnkode=55732109&searchclickthrough=true

Nå er denne rimelig dyr, tok bare den første jeg fant på finn. Men tanken her er at den har lovlig totalvekt på 20tonn.
Eller har man kanskje ikke lov til å bygge "campingvogn" på ei sånn ramme?

For min del kan jeg ikke trekke tung henger heller. Så om jeg måtte fått noen med lastebil til å flytte den for meg hadde det vært liten forskjell Smile

Eg kom på ein ting ang. å bruke slike til å byggje hus på: Tilhengarar med tillatt totalvekt over 3,5t må på EU-kontroll, på lik linje med vanlege biler. Det kan kanskje bli litt tungvindt.

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Sondre Tor Feb 26, 2015 10:33 am

Kom over ein fin henger i Danmark. Gode prisar ift norske. 50.000 for ein 6.20x250. Den er 60 cm opp til lasteplanet, som er lågare enn noko anna eg har funne med hjula under kassa. Og det er jo ikkje så langt til Danmark når ein kan spare ganske mange kroner Smile http://www.variant.dk/category/pro-line-serie/

Sondre

Posts : 19
Join date : 08.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Sondre Tor Feb 26, 2015 11:35 am

Har sjekka det litt meir nøye, og det viser seg at tollen utliknar prisforskjellen... http://www.toll.no/no/bil-og-bat/kjoretoytyper/tilhenger/

Sondre

Posts : 19
Join date : 08.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by sebaz Tor Feb 26, 2015 11:57 am

Klarer du å få norske skilt på den? Den må sikker fortolles ut av Danmark og inni Norge. Export faktura osv. Innfortollings løpet med tollvessenet?


sebaz

Posts : 19
Join date : 11.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by kristinalland Fre Feb 27, 2015 4:44 pm

matiasa skrev:Ser fin ut den! Hugs at når ein byggjer på ein tilhengar som skal køyrest på veg, må huset ikkje overskride breidda på tilhengaren. Dvs. dersom ein skal ha eit tak som stikk Xcm utover fasaden på begge sider, så vert huset tilsvarande mykje smalare. Eg skriv dette, fordi vi ikkje lærte om det før etter vi hadde bygd, så vi skal no i utg.pkt. søke om å få dra hengeren pga. at lasten er breiare enn tilhengaren.

Så vidt jeg vet, stemmer ikke dette. Se http://lovdata.no/forskrift/1990-01-25-92/§3-4

Det er søknadspliktig å flytte tilhenger med gods som er bredere enn 255cm, men så lenge man er innenfor dette og utstikkende gods er behørig merket etter alle kunstens regler er det ikke noe problem. Man kan ha last som stikker ut på sidene, foran og bak.

Jeg skriver dette med forhold om at det kan finnes nyere forskrifter som sier noe annet, men det har jeg foreløpig ikke funnet.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Surrehue87 Fre Feb 27, 2015 7:40 pm

Som over! Tror ikke det stemmer jeg heller, men det kommer litt an på hva man definerer mikrohuset som. Mao om huset er "last", eller "gods", på en tilhenger, eller om det er en ombygd henger.

Jeg tror det lureste er det første alternativet. Ombygging krever at man følger svært mange regler som i utgangspunktet ikke er beregnet eller nødvendige for mikrohus. Det er jo begrenset hvor mye det skal transporteres.

Virker rart om det skal være nyere forskrifter som sier noe annet uten å oppheve den gamle. Usikker på hvor mye vekt man kan legge på det, da men.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Bygge utenfor hengerens bredde

Poste by Lars M Fre Mar 20, 2015 12:58 am

Hei mitt navn er Lars og jeg tenker å bygge meg ett tiny house på en henger jeg har sett på finn.no.
Hengeren er 210x600cm, er det mulig å bygge utenfor hengerens bredde f.eks. til 250cm da det er nesten umulig å finne en henger over 200cm i bredden. huset skal ikke flyttes på, bryter man noen regler da? eller kan man bygge det man vil på en avskiltet henger som står på egen tomt.

takker for alle svar.

Lars M

Posts : 4
Join date : 20.03.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Sondre Fre Mar 20, 2015 8:41 am

Hei, Lars! Så gøy at du skal bygge! Eg veit sjølv at det er utfordrande å finne breie hengarar på finn, dei er sjeldne. Eg har leita lenge sjølv, og det var først denne veka at eg har ordna meg. Det skjedde fort og greit når eg først fann rette hengeren. Så det er mogleg Smile

Ang å bygge utanfor sjølve ramma så er mitt beste tips å snakke direkte med statens vegvesen sjølv, dei har alle svar du lurer på. Personleg trur eg det er lov, men du vil få ekstra utfordringar mtp at veggane dine ikkje kviler rett på hengeren. Men om du går for denne løysinga vil eg tippe at du kan bygge den slik at den ikkje er breiare enn 255cm (som er maks bredde). MEN du kan også bygge breiare og søke statens vegvesen om løyve til å flytte den i bestemte tidsrom. Og om du som dei fleste andre planlegg å ikkje flytte huset så ofte er jo dette veldig overkommeleg.

Eit siste tips: Før eg fann min henger sjekka eg ut å importere sjølv frå danmark. Om ein ikkje har for lang veg dit, kan ein spare ein del kroner på å hente den sjølv. Sjekk ut denne her: http://www.variant.dk/category/pro-line/page/2/

Eg snakka med både norsk og dansk toll, og dei sa at eg berre skal betale norsk toll, og at der ikkje er noko slags import-/eksportutgifter. Så i realiteten tek du den danske prisen, og reknar om til norske kroner --> 46000, og legg på norsk toll --> 25%, så får du ein hyggelegare pris enn om dei skulle importert han til deg sjølv. I tillegg kjem eigerskifteregistrering, men den er vel på 500 kr eller noko.

Eg kjem også på at Kristina har vore i kontakt med ein ilhengerbyggar på austlandet. Her er tilbodet hans:

Priser :

Tilhenger Buster med plan mål 7,5 x 2,5 meter.



30.3000 totalvekt 2800 kg egenvekt ca. 600 kg

Hjul boggi 195/55 r 10# plan høyde ca 45 cm

Pris Kr 39.600,- ex. Mva.



30.3500. totalvekt 3500 Kg. Egenvekt ca850 Kg

Hjul boggi 185/80 r 14» plan høyde ca. 75 cm

Pris Kr 47.850,- Ex. Mva.



30.3500 totalvekt 3.500 kg egenvekt ca 800 kg

Hjul trippel boggi 195/55 r 10» høyde plan ca 45 cm.

Pris kr.56.865,- Ex. Mva.



Leveres med sveivbare støttebein i hvert hjørne som bærer 750 kg hver , som kan lett demonteres ved kjøring

Tilhengerne leveres med plan av 18 mm vannfast finer som er sterk og lett og bygge

Videre på . leveres registrert av biltilsynet.

Ved bestilling av flere samtidig kan vi gi 5% rabatt.

Leveringstid ca. 6 uker etter bestilling

Det er mulig og senke byggehøyden over veg, da må det lages hjulkasser i huset.









Med beste hilsen

Svein Busterud

Tlf: 48074083

www.busterhengeren.no

www.mamut.net/busterhengeren/

Sondre

Posts : 19
Join date : 08.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Sondre Fre Mar 20, 2015 8:43 am

Grunnen til at eg ikkje gjekk for å få den bygga av "busterhengeren" er at han hade estimert leveringstid på 9 veker. Men om ein har tid til å vente så lenge er jo dette ei gunstig løysing!

Sondre

Posts : 19
Join date : 08.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Sondre Fre Mar 20, 2015 8:50 am

Sondre skrev:Har sjekka det litt meir nøye, og det viser seg at tollen utliknar prisforskjellen... http://www.toll.no/no/bil-og-bat/kjoretoytyper/tilhenger/

Det stemmer ikkje at tollen utliknar prisforskjellen, fordi når ein betaler norsk moms i tollen, så kan ein få tilbake den danske momsen.

Reint praktisk vart eg anbefallt å lage ein avtale med forhandler i danmark der eg skulle sende papirdokumentasjon på at eg hadde betalt norsk moms, og dermed få tilbakebetalt frå forhandlaren den danske momsen eg hadde betalt til han.

Sondre

Posts : 19
Join date : 08.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by matiasa Tir Apr 21, 2015 11:59 pm

Frå tråden "Henger; hvilken, hvor og størrelse?" som fjernes.

Henger; hvilken, hvor og størrelse?
tutta skrev:
Hva slags henger brukte dere? Var det et spesielt merke? Er det viktig at den er helt ny, osv? Har sittet på finn.no, men finner ingen med "riktige" mål. Var hengern nødt til å være den størrelsen (2,55x5,5 m) for å gå under visse regler?

Hvor kjøper man en ny henger? Kan man kjøpe billigere i utlandet? Setter stor pris på hjelp her Smile Laughing

kristinalland skrev:Velkommen til forumet, tutta!

Tror ikke det er noen bestemte merker som er spesielt mye bedre enn andre, så det bør du ikke tenke så mye på. Hengeren trenger ikke være ny, men personlig syns jeg det er viktig at den er i god stand. Det er tross alt grunnmuren til huset, og vanskelig å gjøre noe med senere.

Hengeren kan være maks 255cm bred, og huset kan i utgangspunktet ikke stikke ut utenfor hengerens bredde. Det er ingen begrensning på hengerens lengde, men hengerens + trekkbilens totale lengde kan ikke være lenger enn maksimalt 18 meter (husker ikke nøyaktig tall på centimeternivå). Huset kan stikke ut opp til 1 meter utenfor hengerens lengde. På enkelte veier er det forbudt å kjøre kjøretøy som er lenger enn 12 meter, så å holde seg under 12 meter totalt (bil + henger) er nok lurt. I tillegg har vi jo vektbegrensningene. Det er vanskelig å bygge et hus på f.eks. 10 meter som veier mindre enn 3500kg (inkludert hengerens vekt).

Går du over disse målene må du søke om tillatelse til å flytte huset på veien, og det er jo selvsagt mulig å ordne, men det kan være upraktisk og dyrt.

Det finnes egne tilhengerforhandlere over hele landet, bruk google så finner du mange. Det har blitt spekulert her på forumet om det er billigere å handle henger i utlandet, men til nå har ingen funnet reelle alternativer som er billigere når vi inkluderer skatter og avgifter.

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty båthenger?

Poste by Petter Ons Apr 22, 2015 1:58 pm

er ikke båthenger egentlig et godt alternativ? i og med at hovedvekta kommer til å være utterveggene, så selve ramma på hengern tar meste støyten? sammenlignet på finn er det flere titusen i forskjell.. kanskje litt mer jobb å få i stand?

Petter

Posts : 3
Join date : 22.04.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 1 av 2 1, 2  Next

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet