Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Valg av tilhengjar

+11
Nordlandskuling
Line
Petter
Lars M
kristinalland
Sondre
matiasa
Sondre_92
sebaz
Surrehue87
Amundsen
15 posters

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by kristinalland Ons Apr 22, 2015 2:31 pm

Petter skrev:er ikke båthenger egentlig et godt alternativ? i og med at hovedvekta kommer til å være utterveggene, så selve ramma på hengern tar meste støyten? sammenlignet på finn er det flere titusen i forskjell.. kanskje litt mer jobb å få i stand?

Det kommer an på hva det står i vognkortet til båthengeren, tror jeg. Jeg vet ingenting om det, men det er ikke utenkelig at det står noe sånt som at den kun skal lastes med 1 stk båt, eller?

I tillegg bør man prøve å unngå å måtte gjøre endringer på selve hengeren, fordi det kan kreve at man søker om ombygging og omregistrering. Båthengere har jo alt mulig slags utstyr som vinsjer, skyllesystemer, trinser osv, som kanskje kan komme i veien for huset.

Ellers syns jeg det absolutt er noe som burde undersøkes nærmere, du kan jo forhøre deg med vegvesenet eller forhandlere. Det er mange her som er interessert i rimeligere hengeralternativer.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Line Lør Apr 25, 2015 8:56 pm

Ser dere nevner uregistrert henger her. Er ikke hele poenget å bygge huset på en registrert henger, siden man da ikke trenger byggetillatelse? Eller har jeg misforstått noe?

Line

Posts : 10
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Nordlandskuling Lør Apr 25, 2015 9:11 pm

Uregistrert henger tenker jeg ikke er noe praktisk alternativ siden man da må få midlertidig kjøretillatelse fra Vegvesenet hver gang man evt. skal flytte den. Byggetillatelsene vil uansett ikke gjelde for mobile enheter.

Nordlandskuling

Posts : 8
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Line Lør Apr 25, 2015 9:17 pm

Nordlandskuling skrev:Uregistrert henger tenker jeg ikke er noe praktisk alternativ siden man da må få midlertidig kjøretillatelse fra Vegvesenet hver gang man evt. skal flytte den. Byggetillatelsene vil uansett ikke gjelde for mobile enheter.

Det var det jeg trodde også.

Line

Posts : 10
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by maxkoenig1972 Ons Jun 10, 2015 4:48 pm

Hi dere,

når jeg leser amerikanske sider, så anbefales det tilhenger med nyttelast 3500kg - 4500kg. Her for eksempel: https://padtinyhouses.com/your-questions-answered-trailer-talk/

Et hus fra Tumbleweed veier 8000lb = 3600kg: http://www.tumbleweedhouses.com/products/cypress/

Men jeg ser ingen norske sider som selger tilhengerne med en slik nyttelast, det er vel alt under 3000kg ... ser at dere nevner tilhengerne med mye mindre nyttelast også? Men Tumbleweed eksempel er et "standard minihus", så jeg antar at 3600kg er nok en korrekt størrelsesorden for vekt av et minihus?

Max

maxkoenig1972

Posts : 3
Join date : 16.05.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Kjell Lør Jun 13, 2015 11:25 am

Heisann! Mitt forste innlegg her pa sia. Er veldig artig lesestoff og gir en mye a gruble pa. Hva med a bygge pa et billig lastebil flak? Mulig det blir litt upraktisk mtp flytting, men man trenger jo bare leie inn en krokbil.

Det ville ihvertfall gjort ting enkelere med tanke pa vekt, og man trenger vel ikke akkurat eu godkjenne flaket? Tenkte jeg ville lufte ideen ihvertfall. Studerer for tiden i New Zealand og mangler derfor noen bokstaver pa tastaturet.

Har bodd i en Mitsubishi L300 det siste halvaret sa 6.2x2,5m hores ikke sa vaerst ut!

Kjell

Posts : 4
Join date : 23.04.2015
Age : 34
Location : Vestfold

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Båttilhengeren da

Poste by Ingrideriksen Man Jul 20, 2015 10:36 pm

Heisann! Har forsøkt å finne info om dette, men det var vanskelig! Familien har en båttilhenger? Noen som har benyttet seg av en slik? Er det noen mulighet for å få den godkjent på veien? Forstår det slik at det kreves noen endringer, men har en far med materiale, og som kan sveise, så håper det skal holde.

Ingrideriksen

Posts : 1
Join date : 20.07.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Amundsen Tir Jul 21, 2015 12:18 am

Den må nok isåfall sveises om for å få en firkanta ramme. Og det enkleste er å sende en mail til statens vegvesen. Nevn at du vil bygge den om og spør om krav til godkjenning som laste/varehenger. Mange bygger egne hengere fra bunn. Ikke nevn huset du skal ha på den Razz Da får du et svar med retningslinjer dere må følge for ombygging.

Amundsen

Posts : 9
Join date : 09.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Amundsen Søn Aug 02, 2015 10:21 pm

Er det noe makshøyde? Ser Matias sier man kan bygge høyere om hjula er på utsiden av planet. Trodde ikke det var noe makshøyde på last? Er det pga stabilitet?

Amundsen

Posts : 9
Join date : 09.02.2015

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Kjell Ons Aug 19, 2015 10:44 pm

Det har vel litt med både stabilitet og at man skal kunne komme under det meste av bruer osv. uten å måtte planlegge for mye.

Du kan bare se i veilista lastbilsjåfører bruker for området ditt og se høyde på eventuelle bruer.

Kjell

Posts : 4
Join date : 23.04.2015
Age : 34
Location : Vestfold

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Byggmann Bob Tir Jan 12, 2016 3:48 pm

Jeg har veldig lyst og lykkes med 3500.kg og stor bil så det er lett og flytte på seg, men det kan bli veldig presset om man er "litt" luksus person og gjerne vil ha noe i denne retningen http://tinyhousebuild.com/photo-gallery/
Det syntes jeg er veldig fint, men den veier desverre det dobbelt Sad

Da skal man kjøpe denne type bil her med 7,5 tonn henger og ta seg større førerkort http://www.wullum.no/ - Andre som har været inne på den tanken? Smile

Byggmann Bob

Posts : 7
Join date : 12.01.2016

Til Toppen Go down

Valg av tilhengjar - Page 2 Empty Re: Valg av tilhengjar

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Side 2 av 2 Previous  1, 2

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet