Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Vedomn i mikrohus?

3 posters

Go down

Vedomn i mikrohus? Empty Vedomn i mikrohus?

Poste by Daniel horne Ons Apr 22, 2015 6:11 pm

Eg skal ha strøm i mikrohuset eg har planer om å bygge, men eg ser og på vedomner (Liker å være litt uavhengig om eg ender opp uten strøm en vinter eller noe)

Fyren i "omnbutikken/ovnbutikken" så ikke noe problem med å hive en vedovn i en mikrobolig. Noen andre som gjør det?

Modellene eg har sett på, festes på vegg, så har de pipe/rør som bare går fra ovnen og rett ut taket. Pretty easy egentlig. Du viser bare plan av veggen og taket, så bestiller velger du ovn, rør, og pipemodell.

Takk for all hjelp!

Daniel horne

Posts : 19
Join date : 16.03.2015

Til Toppen Go down

Vedomn i mikrohus? Empty Re: Vedomn i mikrohus?

Poste by kristinalland Ons Apr 22, 2015 6:21 pm

Jeg kunne godt tenkt meg vedovn, men har ikke satt meg inn i hva som finnes av muligheter. Hvor stor er ovnen du vurderer?

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Vedomn i mikrohus? Empty Re: Vedomn i mikrohus?

Poste by matiasa Ons Apr 22, 2015 7:01 pm

Dette er ein ovn som er vanleg å bruke i mikrohus: https://www.maritim.no/dickinson-vedovn#.VTfStBeKVFU

Den er liten, så det vert ikkje for varmt inne, og den har ein skorstein som er genial. Skorsteinen består av ein indre del, og ein ytre del. Den indre delen er til å slippe ut røyk/varme, medan den ytre delen "puster inn" oksygen/kulde frå utsida slik at vedovnen ikkje tek oksygen frå det lille rommet. Den kalde lufta i den ytre delen av skorsteinen isolerer også varmen, slik at skorsteinen kan vere plassert tett på vegg, og slik at gjennomføringa i taket ikkje vert brannfarleg.

Og den er relativt billig. Smile


matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Vedomn i mikrohus? Empty Re: Vedomn i mikrohus?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet