Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Hvilke byggtekniske regler er det som brytes i et mikrohus?

3 posters

Go down

Hvilke byggtekniske regler er det som brytes i et mikrohus? Empty Hvilke byggtekniske regler er det som brytes i et mikrohus?

Poste by kristinalland Søn Mai 10, 2015 1:09 pm

Det er jo mange krav til hvordan nye hus skal bygges, men jeg har ingen oversikt over hva disse faktisk er og hvilke man faktisk bryter ved å bygge mikrohus. Det er regler for romstørrelse, takhøyde osv, men hvor finnes disse reglene og hva sier de nøyaktig? Noen som har oversikt?

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Hvilke byggtekniske regler er det som brytes i et mikrohus? Empty Re: Hvilke byggtekniske regler er det som brytes i et mikrohus?

Poste by Spiftire Tir Mai 12, 2015 10:15 pm

Det er vel en overveiende fare for at man bryter alle reglene i boka ved å bygge et mikrohus. Jeg kjenner ikke reglene selv, men prøv å google litt rundt byggeforskrifter så finner du nok svar.

Spiftire

Posts : 6
Join date : 06.05.2015

Til Toppen Go down

Hvilke byggtekniske regler er det som brytes i et mikrohus? Empty Re: Hvilke byggtekniske regler er det som brytes i et mikrohus?

Poste by kristinalland Ons Mai 13, 2015 10:46 am

Jeg har prøvd, men så vidt jeg har sett finnes disse reglene i boks form, altså man må kjøpe et hefte eller noe for å få tak i dem. På lovdata fant jeg bare generelle regler om at man må følge gjeldende forskrifter som sier hvordan nye hus skal føres opp, eller noe i den duren.

Google ga meg forøvrig bare svar på hva som kreves hvis du skal leie ut deler av ditt eget hus, ikke å bygge et nytt, og der er det jo store forskjeller.

Jeg tror ikke man nødvendigvis må bryte "alle reglene" som du sier. Men jeg reagerer på hvor vanskelig det er å finne ut av det for vanlige folk.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Hvilke byggtekniske regler er det som brytes i et mikrohus? Empty Re: Hvilke byggtekniske regler er det som brytes i et mikrohus?

Poste by Surrehue87 Tir Mai 26, 2015 10:16 am

Tror du finner en del i TEK10, her http://www.dibk.no/no/BYGGEREGLER/Gjeldende-byggeregler/Veiledning-om-tekniske-krav-til-byggverk/

Det er nok ganske mye som må brytes, da reglene ikke er beregnet på et tilhengermontert/lastet hus. Samtidig er det nok lurt å i alle fall forsøke å oppfylle så mange krav som mulig, hvis man ønsker å få bygget sitt godkjent på noen måte. I alle fall de kravene som ikke bare blir absurde ved å overføre de direkte til et tiny house.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Hvilke byggtekniske regler er det som brytes i et mikrohus? Empty Re: Hvilke byggtekniske regler er det som brytes i et mikrohus?

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet