Mikrohusprat
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

+13
Kings
sunnivasol
iingrid24
Lofotr
Spiftire
Nordlandskuling
Line
matiasa
kristinalland
Sondre_92
Sondre
sebaz
Surrehue87
17 posters

Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Surrehue87 Søn Feb 08, 2015 8:46 pm

Litt av bakgrunnen for hele dette forumet er at "det ikke er noen grunn til å finne opp hjulet på nytt". Hvorfor ikke ta det et skritt lenger?

Det er sikkert mange der ute som kan tenke seg å bygge mikrohus, eller som kanskje allerede er i gang. Hva med å introdusere oss sånn at vi kanskje kan finne ut om andre i nærheten er i gang med samme prosess? Forhåpentligvis kan vi hjelpe hverandre. Informasjon på nettet er en ting, og bra er det, for all del. En helt annen ting er å få litt praktisk erfaring med snekring, og andre ting som skal gjøres på et slikt bygg.

Og ikke minst, selv om et mikrohus tar kortere tid å bygge enn et stort hus, så går det enda kjappere jo flere hender som er i sving. Jeg melder meg i alle fall frivillig en del timer, hvis noen er i gang i nærheten. =)


Sist endret av Surrehue87 den Søn Feb 08, 2015 8:50 pm, endret 1 gang (Reason for editing : skriveleif)

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Surrehue87 Søn Feb 08, 2015 8:50 pm

Jeg kan begynne:

Jeg er en gutt på 27 år. Bor for tiden i Bergen sentrum og studerer juss. Planlegger riktignok å flytte til østlandet til sommeren. Helst Lier/Drammen. Er på utkikk etter bolig/tomt, men har på ingen måte lyst til å lesse meg ned i gjeld jeg må betjene de neste 30 åra. Har mest lyst på et tinyhouse hvor man slipper å klatre opp på et soveloft, og gjerne et som er litt bredere enn maks 2.55m. =)

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by sebaz Ons Feb 11, 2015 9:47 am

Hei,
Jeg er 34 år og bor i Kristiansand. Jeg og kjæresten har veldig lyst å bygge tiny hus på hjul i år. Våres største utfordringer er designet og vekt beregning.
Jeg prøver å lære meg Sketchup. Så har vi vurdert WikiHouse som bygge metoden. Vi har undersøkt tilhengere fra tyskland, polen, norge. Vi ønsker en henger som vil gi oss mest plass innenfor de faste rammer på 3,5T.
I det vi trykker GO og trailer blir bestilt vil vi se etter en hall vi kunne bygge dette i.

Vi har undersøkt tema i flere år, er veldig åpen for kontakt med andre tiny house byggere i Norge Smile

Vi har kommet til et stadiet at vi må enten komme i gang eller forkaste prosjektet. Tror ikke vi kan undersøke så mye mer uten å ha bygget noe.



sebaz

Posts : 19
Join date : 11.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Sondre Ons Feb 11, 2015 8:17 pm

Eg er 24 år, bur og studerar i Trondheim, og har veldig lyst til å byggje hus i sommar. Eg er inne i samme fase som Sebaz, at eg veldig snart må bestemme meg for om eg skal gå for det eller legge planane på is. Eg skal i tilfelle bygge det på sunnmøre i sommar der eg har tilgang på arbeidskraft og verktøy, for så å køyre huset oppover til skulestart. Eg har i grove trekk 90 dagar eg kan jobbe i sommar, og trur og håper at det skal vere nok til å gjere huset boklart til midten av august.

Sondre

Posts : 19
Join date : 08.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Sondre_92 Man Feb 16, 2015 6:12 pm

Jeg er en gutt på 22år og er elektrikker fra Bø i Telemark. Jeg hadde tenkt meg å bygge et tinyhouse for et år siden, men hadde bare sett tilfeller av dette i sverige, usa, australia osv. IKKE i Norge. Tida gikk og jeg bestemte meg for å bygge et lite hus og kjøpte en tomt på 2,5 mål ved sentrum av Bø. Jeg tegnet alt av tegninger til huset og skulle egentlig begynne å bygge nå til våren. Det var helt til jeg så artikkelen til Matias og dama på nettet! Da var det ikke vanskelig å legge huset på is og heller begynne å planlegge "et hus på hjul" Very Happy

Nå har jeg kjøpt henger og driver å designer hvordan det skal se ut. Bruker forresten Google Sketchup som er et utmerket program som ikke tar lang tid å lære. Tenker at jeg kommer til å flytte inn i løpet av sommeren en gang.

Vil ønske alle lykke til med planene sine og håper flere blir med på denne "hus på hjul" bevegelsen

LESS I MORE!

Sondre_92

Posts : 7
Join date : 09.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by kristinalland Ons Feb 25, 2015 6:53 pm

Jeg er 24 år og bor i Tønsberg. Jeg har veldig lyst til å bygge et mikrohus på hjul, spesielt på grunn av de økonomiske fordelene. Jeg har begynt å lage modell og tegne mange ulike planløsninger som skal passe min og samboerens behov. Han er ikke like gira som meg, men han begynner å komme på gli.

Den største utfordringen for vår del er at ingen av oss har noen byggeerfaring overhodet. Det nærmeste vi har vært snekring er å pusse fjøler på sløyden.

Har vært i kontakt med noen tilhengerforhandlere i Norge for å se hva de kan tilby. Mye virker ganske dyrt og ingen har erfaring eller forståelse for prosjektet, virker det som. Hvis man går sammen kan man kanskje få kvantumsrabatt på tilhengere?

Er kjempeglad for at jeg snublet over dette forumet, og er overrasket over at jeg ikke har funnet det før.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by sebaz Ons Feb 25, 2015 7:19 pm

Hei kristinalland. Jo flere jo bedre. Vikitg å dele erfaringer. Vi har heller ingen byggeerfaring. Vi sliter fortsatt med beregning av vekten før vi kommer igang.

sebaz

Posts : 19
Join date : 11.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by kristinalland Ons Feb 25, 2015 8:14 pm

sebaz skrev:Vi sliter fortsatt med beregning av vekten før vi kommer igang.

Jeg har begynt på et excel-ark hvor jeg skriver inn alle tingene huset skal bestå av og inneholde. Jeg har begynt å regne på vekt på isolasjon, konstruksjonsvirke, hvor mye man trenger osv, og arket regner ut totalvekt og totalpris for huset. Totalprisen blir worst case-scenario hvis vi må kjøpe alt nytt, hvilket er usannsynlig.

Regnearket er ikke veldig godt formatert for øyeblikket, og er også en huskeliste med alle småting jeg skal huske på, men den kan jo deles etterhvert hvis noen er interessert.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by matiasa Ons Feb 25, 2015 10:34 pm

Hei! Kjekt at det vert fleire her! Forumet er endå berre nokre veker gamalt, så det er ikkje så rart at du ikkje har sett det. :-) Uansett trur eg me saman skal finne mange gode ulike løysingar, og sett i forhold til utfordringer med å gjere eit slikt prosjekt i Noreg.

Me hedde heller ingen erfaring med husbygging, eller snekring generelt, men me klarte å lese oss opp, og bygde heile driten heilt åleine. Sjølvsagt gjorde me nokre nybegynner feil (heldigvis kun estetiske feil og feil som gjorde prosessen meir tidkrevande) men det er derfor det er så bra at me har dette forumet no, slik at alle kan lære frå alle! :-)

matiasa
Admin

Posts : 41
Join date : 04.02.2015

http://minihuset.wordpress.com

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by sebaz Tor Feb 26, 2015 7:52 am

Jeg er veldig interessert i tallene dine. Smile

sebaz

Posts : 19
Join date : 11.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by sebaz Tor Feb 26, 2015 7:55 am

Jeg har forresten fått svar fra SIP NORGE AS, eneste sip panel produsenten i Norge som jeg fant. De ga meg to svar.

"Du trenger ca 32 stk 125 mm SIP paneler. D Vekt SIP ca 2500 kg. Pris ca. 72900 for standard panel inkl. moms".

I det jeg komenterte at vekten var for høy så fikk jeg denne:

"Vi kan redusere vekten med å legg inn en tynn plate på ene siden. Da kommer vi på ca 1800 kg".

Utgangspunkten for samtalen var en henger i størrelse 5,5m x 2,5m.

sebaz

Posts : 19
Join date : 11.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Surrehue87 Fre Feb 27, 2015 7:59 pm

SIP paneler tror jeg er en veldig fin løsning, men for min del er prisen avskrekkende. Prisen for kun platene er mer enn jeg håper å kunne gjøre hele prosjektet for.

Surrehue87

Posts : 51
Join date : 07.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Line Lør Apr 25, 2015 9:31 pm

Hei! Jeg vurderer sterkt å få bygget et mikrohus i sommer. Jeg bor i Fredrikstad og har en datter på snart seks år, som også skal bo i huset! Det er uaktuelt for meg å kjøpe noe nå ettersom jeg for tiden er student. Jeg har STOR motvilje mot å leie en dyr leilighet og betale mange tusen hver måned for en kåk som aldri blir min. Så så jeg et program på tv om tinyhouses i USA, og idéen ville liksom ikke slippe taket!
Mest av alt er det den store friheten ved dette som tiltaler meg. Hoppe av forbrukerkarusellen. Leve så miljøvennlig som mulig. Hvis dette blir en realitet, gleder jeg meg aller mest til å selge og gi bort 90% av alle tingene mine!
Jeg har en pappa som er pensjonert bygningsingeniør, en racer til å snekre, og han kan hjelpe meg med å få bygget et mikrohus i løpet av kort tid.
Min største utfordring er at jeg ikke har noen "venne-hager" å parkere i. Jeg har heller ikke så veldig lyst til å bo på campingplass, og jeg tror det kan bli ganske dyrt også, så da er jo noe av vitsen borte. Men jeg skal undersøke og sette inn annonse på finn, og forhåpentligvis finne et sted å parkere huset!


Sist endret av Line den Søn Apr 26, 2015 5:07 pm, endret 1 gang

Line

Posts : 10
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Nordlandskuling Lør Apr 25, 2015 9:35 pm

Ser tråden sporet litt av over. Får prøve å pense litt inn igjen.

Er 33 år og bor i Bodø, sliter med stort boliglån som så mange andre og leker med tanken om å bygge med et lite hus på hjul. Var litt overrasket når jeg kom over forumet her, for dette er jo helt nytt. Blir i alle fall spennede å se hvordan det utarter seg. Tror det kan etablere seg et ganske sterkt mikrohusmiljø i landet, bestående både av folk som vil bo i mikrohus og folk som vil ha et mer mobilt alternativ til hytter.

De tekniske utfordringene er jo også interessant. Er utdannet ingeniør, jobber med energi og VVS, og elsker å fundere på tekniske løsninger. Kanskje det til og med kan bli forretningsmuligheter etter hvert.

Nordlandskuling

Posts : 8
Join date : 24.04.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Spiftire Ons Mai 06, 2015 10:59 pm

Heisann folkens. Herlig å finne en plass med likesinnede for å finne diskutere tilhengerhus.

Jeg er gutt 27, for tiden bosatt i Oslo. Jeg har tidligere bodd litt i min ombyggde VW Transporter, men har et ønske om å skalere opp litt. Har brukt masser av tid på youtube og forum for å gjøre research til byggingen av mitt eget tilhengerhus. Foreløbig er det kun i skissefasen.

Har et mål om å bygge et hus som jeg kan ta med meg når jeg skal bedrive mine hobbyer, og som vil blir vesentlig billigere å bo i enn hva det koster å leie en leilighet i Tigerstaden.

Målet er å få klar en god plan ila sommeren og muligens starte byggingen ila høsten, hvis jeg klarer å spare nok spenn da :S Jeg har tidligere litt erfaring med snekring og elektrikerarbeid, men dette blir det største prosjektet mitt hittil. Liker å finne smarte og praktiske løsninger. Er selv veldig kvalitetsbevist og ønsker ikke å gjøre noe halvhjertet.

Gleder meg til mange innspill og inspirasjon fra alle her inne =)

Spiftire

Posts : 6
Join date : 06.05.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Lofotr Lør Mai 23, 2015 6:52 pm

Hei alle sammen!
Etter å ha lest om og studert tiny house bevegelsen i USA i halvt annet år, er det virkelig artig å ha funnet flere likesinnede i Norge.
Jeg er dame, 43 år (empty nester) og jobber med bedrifts-/næringsutvikling til daglig. Jeg kan ikke si jeg har noen byggekonstruksjonserfaring, men litt bakgrunn innen håndverk og snekkerarbeid. Er veldig interessert i gjenbruk og design, og har mange ideer og tanker om innredning av mitt fremtidige mini-hjem.
Jeg har flyttet mye og tror jeg har de siste betalt bort i mot 1,3 mill i leie til andre og på flyttekostnader. Nok får være nok... eller hur?
Bor forresten i Lofoten for tiden, fantastisk vakkert og flotte mennesker. Her har jeg også jobben min nå. Jeg, som flere her, kan gjerne tenke meg å bruke interessen for tiny house til å skape levebrød etter hvert. Jeg har lite nettverk her ennå, og vil sikkert få behov for å spørre om råd etter hvert. Kan gjerne bistå med ideer og råd under veis for andre også.
Jeg kjenner etter hvert en god del mennesker i alle aldre som er svært fassinert over små-hjem tanken, og mange kan tenke seg det for seg selv.
Veldig flott at dette forumet finnes!

Lofotr

Posts : 5
Join date : 23.05.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Minihusentusiast

Poste by iingrid24 Fre Jun 19, 2015 12:16 am

Hei! Jeg har nylig funnet dette forumet - og hurra! Det er ikke bare meg! Jeg heter Ingrid, er 27 år og bor i Oppdal, men flytter hjem til nordmøre nå til sommeren. Jeg har vært fascinert av tiny house-bevegelsen i flere år allerede, men det er ikke før nå at jeg faktisk har begynt å vurdere om jeg skal gå til det drastiske skrittet å bygge ett. Jeg er fortsatt i tenkeboksen, men leser meg opp på hengere, lover og regler i tillegg til å følge nøye med på utviklingen i USA. Jeg dras mot både hus på hengere og små "vanlige" hus. Jeg bruker mye tid på youtube og tiny house-blogger i tillegg til at jeg finner mye bra på instagram under hashtaggen #tinyhouse.

Kjempeflott å finne flere andre som funderer på de samme tingene som meg - det er begrenset hvor mye omgivelsene mine ønsker å diskutere hengerdimensjoner. Laughing

iingrid24

Posts : 1
Join date : 19.06.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by sunnivasol Man Jun 22, 2015 9:59 am

Hei, så gøy å finne andre som er interessert i mikrohus! Jeg heter Sunniva og er 18 år. Jeg har vært svært opptatt av tiny house-bevegelsen i flere år, og håper å bygge mitt eget hus sommeren 2016 eller 2017, da jeg vil studere ved NMBU i Ås. Jeg vil ikke bruke 4 timer av dagen på reise, og har kommet fram til at jeg heller vil bygge mitt eget lille hus og bo nogenlunde gjeldsfri enn å betale flere tusen av studielånet (som jeg da forhåpentligvis skal spare deler av) til leie av noe jeg ikke trives så godt med. Jeg har sett utallige visninger av mikrohus, da spesielt via YouTube, og ønsker å bygge mitt hus etter inspirasjon fra 'Minim Homes' (www.minimhomes.com), men da med hevet tak over bad og 'kontoret' slik at jeg kan ha et soveloft. Jeg planlegger å kjøpe en mannskapsvogn, for da får jeg med isolasjon og rammevegger samt andre goder uten å betale veldig mye mer enn det en henger koster, men jeg vil legge indre og ytre vegger over, samt å endre den indre strukturen og heve taket ganske betraktelig. Jeg har også vurdert å kjøpe en billig campingvogn som jeg deretter river for hengeren og eventuelt bruker deler av, men tror det blir litt mye jobb. Mitt neste prosjekt er nå å sette meg inn i bygningsreglementer og hvordan jeg skal gjøre det med folkeregistrert adresse.

Jeg gleder meg til å finne inspirasjon fra dere andre!

sunnivasol

Posts : 1
Join date : 22.06.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Kings Søn Jun 28, 2015 10:46 pm


Heia alle sammen! Så utrolig kult at det er så mange av oss som tenker det samme. Trodde jeg var alene om dette, for alle jeg har snakket med om dette til av familie og venner har sett på meg som om jeg var gal.

Jeg er gutt 30 år og for to år siden så jeg en dokumentar om Tiny Houses og ble helt forelsket i den, konsepte og livstilen. Jeg har akkurat flytte til oslo for å begynne i ny jobb og i samsvar med det så har jeg sett etter en bolig for å kjøpe, men så tenkte jeg at; nei det har jeg egentlig ikke lyst til, for det jeg virkelig drømmer om er å kunne bygge min egen lille Tiny House.

Jeg har ingen bygge kunnskaper, men jeg er veldig praktisk annlagt og lærer veldig fort.
Så spørsmålet mitt til dere er: er det noen av dere som skal bygge et Mikrohus i Sommer? Som bor i nærheten av oslo? Hvis ja, vil gjerne jeg komme å hjelpe til. Litt som en apprentice, for å lære mest mulig før jeg selv skal bygge min egen.

Dette blir gøy:-)

Kings

Posts : 1
Join date : 28.06.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by teaamb Tor Okt 29, 2015 5:19 am

Hei!
Kjempe gøy å se at flere er interesserte i minihus Smile
Jeg er ei jente på 24 år opprinnelig fra Tomter i Østfold. Har tenkt til å bygge et minihus på vårparten/sommer 2016 i Follo området. Pappa er snekker og min bror er elektrikker så jeg håper å få lurt de med på "byggeteamet". Jeg bor i USA frem til julen og har blitt inspirert av venner som har bygget minihus på henger her, samt uttallige youtube filmer og bilder på blogger. Mitt største "hinder" nå er å finne ut hvor jeg kan sette minihuset mitt og hvordan jeg skal få koblet meg på vann og strøm...

Jeg har tatt initiativ til en facebook side hvor norske minihus-elskere kan dele erfaringer og inspirasjon med hverandre. Sjekk den ut: https://www.facebook.com/groups/1530900930509131/?fref=ts eller søk "Minihus i Norge"


teaamb

Posts : 8
Join date : 25.04.2015
Location : USA/HOBØL

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by teaamb Tor Okt 29, 2015 5:21 am

Kings skrev:
Heia alle sammen! Så utrolig kult at det er så mange av oss som tenker det samme. Trodde jeg var alene om dette, for alle jeg har snakket med om dette til av familie og venner har sett på meg som om jeg var gal.

Jeg er gutt 30 år og for to år siden så jeg en dokumentar om Tiny Houses og ble helt forelsket i den, konsepte og livstilen. Jeg har akkurat flytte til oslo for å begynne i ny jobb og i samsvar med det så har jeg sett etter en bolig for å kjøpe, men så tenkte jeg at; nei det har jeg egentlig ikke lyst til, for det jeg virkelig drømmer om er å kunne bygge min egen lille Tiny House.

Jeg har ingen bygge kunnskaper, men jeg er veldig praktisk annlagt og lærer veldig fort.
Så spørsmålet mitt til dere er: er det noen av dere som skal bygge et Mikrohus i Sommer? Som bor i nærheten av oslo? Hvis ja, vil  gjerne jeg komme å hjelpe til. Litt som en apprentice, for å lære mest mulig før jeg selv skal bygge min egen.

Dette blir gøy:-)

Hei Kings
Jeg skal bygge minihus til sommeren som kommer! Jeg er 30 min fra Oslo. Legg deg gjerne til på "Minihus i Norge" fb siden så snakkes vi der!
Mvh,
Tea Ambjørnrud

teaamb

Posts : 8
Join date : 25.04.2015
Location : USA/HOBØL

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Byggmann Bob Tir Jan 12, 2016 2:54 pm

Hei alle sammen Smile
Jeg er en Dansk støder på 36.år som bor 40.min fra Oslo.
Har altid syntes at minihus/trehuse konseptet er gøy og interesant.

I tiden holder jeg på med beregninger, materialevalg, budsjett og ser etter den perfekte henger (sistenevnte tar nok litt tid) Har overveiet og inngå en avtale med et henger virksomhet, kansje få en special bygget for at reduserer vekten og øke nyttelasten, eller kansje ta 7,5 tonn henger, men det kan jeg ta i det andre fora for valg av henger Smile

Jeg ligger litt i planlegger/forberedelses stadiet og har ikke travlt, vil gjerne være sikker på at alt er "noenlunde" gjennomtenkt før oppstart, men kunne jeg få begyndt en gang i sommeren 16`hadde det jo været helt super.

Ønsker alle lykke til med byggeriet Smile

Byggmann Bob

Posts : 7
Join date : 12.01.2016

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Minihus prosjekt i Bergen

Poste by Anne&Iver Tor Jan 21, 2016 12:58 pm

Hei! så flott å finne en nettside om norske minihusprosjekt! jeg og samboeren min bor i Bergen, og vi ser oss leie av å betale andres huslån, forbruke ting i store mengder og forholde oss til mennerske over, under og til siden. Minihus er en flott løsning for oss, mener vi. Mange synes det er en gal ide selvfølgelig, men vi skal prøve værtfall!

Det vi lurer på er, hvor man kan sette et minihus på hjul? vi har spurt kommunen og privatpersoner, men ingen vil låne oss en liten flekk med jord.

Og hvis det finnes noen med litt erfaring om minihus i området hadde det vært flott å kunne prate med noen og stille alle spørsmålene vi lurer på.

Mvh Anne & Iver Smile

Anne&Iver

Posts : 1
Join date : 21.01.2016

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by kristinalland Ons Jan 27, 2016 6:22 pm

Anne&Iver skrev:
Det vi lurer på er, hvor man kan sette et minihus på hjul? vi har spurt kommunen og privatpersoner, men ingen vil låne oss en liten flekk med jord.

Det som er kjekt å vite er at om du ikke skulle finne noe annet sted å parkere huset, så kan du alltid parkere på en helårsåpen campingplass. De fleste koster ca 20 000kr i året, så vidt jeg har sett. Da slipper du også å bekymre deg for lovligheten - det er 100 % lovlig å bo i et hus på hjul på en campingplass.

kristinalland

Posts : 61
Join date : 25.02.2015

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Tiny WikiHouse

Poste by 2ben Lør Feb 06, 2016 3:35 pm

sebaz skrev:Hei,
Jeg er 34 år og bor i Kristiansand. Jeg og kjæresten har veldig lyst å bygge tiny hus på hjul i år. Våres største utfordringer er designet og vekt beregning.
Jeg prøver å lære meg Sketchup. Så har vi vurdert WikiHouse som bygge metoden. Vi har undersøkt tilhengere fra tyskland, polen, norge. Vi ønsker en henger som vil gi oss mest plass innenfor de faste rammer på 3,5T.
I det vi trykker GO og trailer blir bestilt vil vi se etter en hall vi kunne bygge dette i.

Vi har undersøkt tema i flere år, er veldig åpen for kontakt med andre tiny house byggere i Norge Smile

Vi har kommet til et stadiet at vi må enten komme i gang eller forkaste prosjektet. Tror ikke vi kan undersøke så mye mer uten å ha bygget noe.



Hei,

Jeg har nettopp funnet fram til dette forumet. Jeg kom over konseptet WikiHouse for et par uker siden, og kom deretter over konseptet mikrohus, og mikrohus-på-hjul. Som deg har jeg lyst til å tegne et mikrohus i Sketchup, og har så vidt begynt å sette sammen komponenter fra WikiHouse. Jeg synes dimensjonene for disse komponentene er for grove, da de er beregnet for å bygge hus i 2 etasjer, og vil derfor skalere ned bærende dimensjon fra 250 mm til 200 mm. For veggene tenker jeg at det kan gjøres hakket smalere enn dette også.

Jeg vil gjerne ha kontakt med andre med samme interesser i Norge. For det meste har jeg bare funnet miljø for dette i internasjonale fora. Det er kanskje ikke så dumt å se ut over landets grenser også! Her er i alle fall en wiki som har en del ressurser, og hvis det passer seg, så vil jeg legge ut filer fra mitt arbeid der.

Det innser at det kan litt tid til å planlegge et mikrohus, men jeg er motivert til å gjøre det fra bunnen av. Jeg ser jo at vekt er et viktig tema, og med konstruksjonsprinsippene fra WikiHouse tror jeg det kan være litt å hente i forhold til vekt. En viktig del av bærende konstruksjoner i dette konseptet er 18 mm kryssfiner-plater som brukes innvendig og utvendig, og stenderverket trenger ikke å være så solid.

2ben

Posts : 1
Join date : 06.02.2016

Til Toppen Go down

Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.  Empty Re: Er du interessert i å bygge et mikrohus? Kanskje noen i nærheten av deg også er det.

Poste by Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet